I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, February 26, 2012


Sedar atau tidak sudah sebulan rasanya aku bergelar seorang guru. Sebagai guru permulaan, segala cabaran yang mendatang sudah pasti semuanya memerlukan pengorbanan dan usaha yang cekal. Tidak mudah sebenarnya. Adakala 24 jam yang ada tidak cukup untuk menghabiskan sehala-galanya.


Membahagikan masa untuk sekolah, anak-anak di asrama, keluarga dan diri sendiri.. bukanlah perkara yang boleh dipandang mudah. Sangat susah. Adakala masa untuk diri sendiri bagaikan sedetik dua detik saja yang tinggal. Biarpun menetap di rumah keluarga, adakala kebebasan diri itu bagaikan direntap.


Barulah aku faham erti pengorbanan. Ada satu ketika, dari jam 7 aku ke sekolah.. pulang ke rumah hampir jam sebelas. Kadang-kadang permintaan anak murid untuk diminta memberi tunjuk ajar menyekat segala-galanya. Akhirnya orang-orang di rumah aku abaikan..


Semuanya bagaikan telan mati emak, luah mati abah. Kehidupan & stress itu bagaikan adik beradik. Alhamdulillah aku masih mampu mengawalnya.


Sabtu yang lepas.. aku dan rakan-rakan sekerja yang lain menghadiri Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) - KELAS BRAILLE & KELAS ISYARAT KOD TANGAN. Begitu menyeronokkan sekali. Inilah pertama kali aku menggunakan mesin braille. Aku bersyukur dikurniakan mata yang celik dan tidak perlu bersusah payah menaip braille untuk menulis.


Menyedari masa unutk diri sendiri begitu suntuk.. Kami - Aku, Akak Hasni dan Akak Adah- telah pun merancang secara spontan unutk menghabiskan masa di Melaka. Yezza !! Jalan-jalan wok..!! Takde plan.. Yang kami tau.. Kami jalan jer ikut kata hati.. !!


Sepanjang hari itu, aku berasa sangat seronok dan bebas. Aku dapat kembali mengekpresi diri aku seperti ketika waktu dulu. Aku bahagia. Terima kasih kak adah dan akak hasni kerana memberi peluang 'keluar' dari kempompong seperti ini.. !!


Melaka The Heritage Country

.

p/s- sori kerana sudah lama tidak menaip. Saya budak muda bariu nak jadi cikgu.. Sangat banyak keje dan cabaran. Sori.. !!
..

9 comments:

fariha said...

sempat ber'river cruise' woooo...

next week pon sy g melaka jugak.. hahaha.

ckLah @xiiinam said...

Dah dapat gaji ke belum ni? Hehe...

Fezul Fadhley said...

nice photos ^^

izfanora said...

seronok yer.. hihi.. :)

orang mudah je cakap jadi cikgu senang. dorang tak tahu apa yang kadang kita korbankan..

zazaw said...

ADAKAH MELAKA PANAS???

ZWAN SABRI said...

Teruskanlah usaha yang mulia ni.. I will always support u.. gd luck! :)

OrangBiasa said...

I will migrate to Melaka~

pembaris said...

tempat kenangan dulu2

c'axoera ヅ said...

melaka tahu bonar tompek ni hehehe