I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, June 28, 2013

Jerebu









Minggu ini, kita digemparkan dengan krisis musim jerebu yang melanda negara . Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) semakin meningkat di beberapa kawasan, terutama di selatan tanah air dan kini semakin bergerak ke utara.

Awal Isnin tempoh hari, acara perhimpunan di sekolah dibatalkan atas alasan jerebu. Aku hadir ke sekolah dengan memakai topeng muka. Kali ini bukan dibuat-buat, kalau aku tidak memakai topeng, memang boleh meloyakan tekak, batuk-batuk, pedih mata dan sebagainya.

Jerebu-jerebu juga, tapi kursus perlu juga dihadiri. Berat sebenarnya meninggalkan suasana di sekolah, dengan anak-anak didiknya dan riuh-rendah teman-teman seperjuangan. Sepanjang perjalanan ke tempat kursus, aku dihiasi kabus tebal. Aku perhatikan, majoriti rakyat Malaysia prihatin terhadap kesihatan diri. Ramai yang memakai topeng muka di ibu kota.

Alhamdulillah. Kini.Hujan mulai turun. Berkat doa umat rakyat seluruh negara. Hari terakhir kursus, barulah boleh bergerak bebas tanpa topeng. Esok sudah kembali ke sekolah, bertemu mereka yang diingati.

Nasib baik sempena musim jerebu ni, sekolah tak ambil cuti.. 
kalau tak, boleh mati hidup semula nak ganti hari sabtu yang akan datang, nak turun sekolah... wakaka.. !!

p/s - bila berkursus di Kuala Lumpur. Apalagi... shopping la sesekali. 
Langkah kanan, sebab kursus time gaji. Yezza !!!
 .

8 comments:

alif ismail said...

salam...

tumpang jejalan kat sini...

Shaqir Ir Manz said...

jejalan kat sini jugak lepas jerebu dah berkurangan :)

baby comel said...

lega dah jerebu dh ok. shopping dak ajak pun.... hehe, slmt kembali ke sekolah cikgu =)

zainatul abu bakar said...

Ermm mcm kenal je..tu bukan kak amin munirah ke?

DEZEE @ DHAGI said...

Haha..untung2.

the malay male said...

sambil menyelam minum air :-)

Nazeera Yahya said...

uyoo ..uyoo ... uyoo ...
gi shoping tidak diajak ...


wah , dah kenapa bepelukan dengan anak murid ? takut kena serangan Monster Jerebu ??


atototo ~~ tomeynyerr ><

miranadia said...

kalau kena ganti sekolah hari sabtu, cikgu lagi ramai dari pelajar.