I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, May 15, 2010

Selamat Hari Guru

16 Mei setiap tahun merupakan tarikh keramat untuk menghargai segala jasa dan pengorbanan seorang guru dalam mengajar dan mendidik kita supaya menjadi insan seimbang, dan harmonis baik dari segi pencapaian akademik mahupun molek pada budi pekerti.. Sejak dari bangku sekolah lagi saya memang seronok meraikan Hari Guru kerana bagi saya Hari Guru merupakan hari yang sangat istimewa..

Dulu masa bergelar pelajar, bila tiba Hari Guru saya amat gemar melihat dan mendengar kesemua guru2 saya menyanyikan lagu 'Kami Guru Malaysia'. Walaupun pada masa tu saya sendiri tak tahu apakah erti menjadi guru.. tp lagu tu sungguh2 membakar semangat saya. Saya turut sama merasakan semangat 'guru' itu. Pada masa itu melihat guru2 menghiburkan kami khasnya saya.. saya rasa sangat2 bertuah. Barulah saya kenal bakat sebenar guru2 saya. Masa itu mereka seolah2 seperti kami lagaknya. Celotehnya juga ibarat kami. Terlihat pulak gaya sebilangan cikgu2 yang malu2 seolah2 seperti kami sewaktu dipaksa mempersembahkan sesuatu di hadapan kelas. Tetapi itulah dunia guru yang baru saya jejak ini. Guru juga manusia biasa yang ada masa2nya ingin menjadi seperti manusia biasa.. namun manusia biasa yang mampu mengubah sesuatu tamadun.. Saya sedar, terbina sesuatu tamadun ini sebenarnya bertunjangkan guru..

Saya sejujurnya sangat2 memuliakan guru. Kalau nak dihitung betapa ramainya guru2 saya, memang tak terhitung. Pelbagai jenis cikgu ada masa zaman2 saya bersekolah dulu. Ada yang jadi bahan gelak tawa.. ada yang jadi pakar rujuk, ada yang jadi idola.. ada yang ditakuti dan nasib baik tak de lagi yang jadi buah hati atau bahan angauan.. ( bersyukur sangat ).

Namun jasa dan pengorbanan cikgu jarang2 sekali saya nak lupa. Baik jasa yang besar nampak dek mata mahu pun yang tersembunyi yang melibatkan pemahaman hati. Insyaallah, kalau bercerita tentang cikgu, mesti panjang lebar. Adalah citer2 yang kami nak gelak sama2.. ada jer kenangannyer.. kene denda la.. kene buat keje byk la.. mcm2!

Namun, segar lagi dalam ingatan saya akan pengorbanan cikgu add math saya,. cikgu aini yang saya panggil cikgu yang terhebat dalam kehidupan saya. Cikgu yang terlalu membawa erti pada kehidupan dan masa depan saya. Nak cite tentang kehebatan die sampaikan bagi je la soalan apapun tentang add math.. semua die bely jawab... tp bukan itu yang membuatkan die menjadi inspirasi saya..

Cikgu Aini saya ni seorang guru yang hebat bila die sanggup berkorban segala2nya untuk saya dan anak2 muridnya untuk berjaya dalam hidup. Masa saya nak SPM, bersama dialah saya dampingi lebih dari 7 jam setiap hari.. Dialah yang sanggup bermati-matian mengajar saya add math selama 4 hari sebelum paper SPM add math. Bayangkan sampaikan suami ajak beraya kat umah keluarga pun cikgu saya tak nak. Dia jawab.. "masa depan anak2 murid saya sekarang ni kat tangan saya," macam tu sekali layanan cikgu Aini terhadap saya..

Pernah suatu ketika, saya belajar kimia kat rumah tuisyennyer . Disebabkan rumah saya jauh dari rumah tuisyen, mak ada bekalkan makan tengahari.. tp bekal untuk hari tu tak cukup.. bila petang jer saya lapar. Memandangkan hari tu study sampai petang, kami bertiga pada masa tu dah tak de jalan lain melainkan berlari ke rumah cikgu Aini utk mintak sikit kuih raya.. kami pun minta la.. kami tunggu dari luar rumah untuk tunggu kuih raya dari dia. Tunggu punya tunggu, punya tunggu.. kuih raya tak sampai2.. Pelik jugak.. tp kami tetap tunggu.. Akhirnya, cikgu keluar dari pintu rumah sambil membawa beberapa keping sandwich yang berlapis2.. hahahaha! seronoknyer la masa tu tuhan saje yang tau! Sejak dari hari itu, saya mulai meminati sandwich. Cikgu, sandwich cikgu itu sangat2 bererti pada saya sehingga kini..

Saya ingin menjadi seperti die.. menjadi guru yang menjadi inspirasi kepada anak murid. Saya bawa cerita Cikgu Aini ni masa temuduga maktab. Penemuduga saya tekun mendengar..

Sempena Hari guru kali ini, saya ingin mengucapkan ucapan Selamat Hari Guru kepada semua cikgu2 yang pernah mengajar saya dari huruf 'A' sehingalah kini bijak mengajar insan2 lain akan kepentingan huruf 'A' tu semula.. kepada Cikgu2 saya, jasa dan pengorbanan kalian tak mampu saya lupakan melainkan mendoakan cikgu2 semua dikurniakan kesihatan yang baik, rezeki yang selalu dimurahkan , azam dan iltizam yang tidak pernah jemu dalam mendidik anak bangsa. Tanpa cikgu2 semua, saya tak mungkin akan menjadi pelapis cikgu2 semua. Segala pengalaman dan pengetahuan yang cikgu2 semua beri akan saya jadikan azimat dan pedoman untuk bergelar guru di masa depan. Cikgu, Terima kasih banyak..



p/s - Emak saya pernah cakap, menjadi cikgu orang akan hormat dan mulia sampai bila2.. Gelaran 'cikgu' tu takkan pudar walaupun badan reput dimamah bumi..

No comments: