I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, November 19, 2012

Hadiah Sebagai Cikgu..

 
 
Hari ini keputusan UPSR keluar. Sebagai seorang guru, aku turut  merasai debaran menantikannya. Namun rasa resah dan debaran ini aku kongsikan bersama dengan guru-guru lain. Alhamdulillah, di sekolah ini, guru-gurunya sentiasa bersama dalam senang dan susah. Aku dapat merasakan bahawa guru-guru lebih terasa gelisahnya.
 
Pengalaman pertama menghadapi perasaan sebagai guru untuk menantikan keputusan anak-anak muridnya adalah suatu perasaan yang berlainan dan sangat mengujakan. Apatah lagi apabila sekolah didatangi oleh wakil dari Jabatan Pelajaran Negeri, PPD seremban malah wakil dari RTM turut bersama pada awalnya.
 
Kehadiran mereka ini sememangnya menjadi teka teki sepanjang tempoh menunggu keputusan yang datang. Dalam pada tu, ada juga terdengar ura-ura pencapai sekolah sangat meningkat. Peratus penurunan pointer naik dengan mendadak. Memang satu kejayaan.
................
 
Sebagai permulaan kerjaya, perubahan dari segi akademik dan attitude murid-murid adalah kejayaan bagi aku. Secara jujur, keputusan mereka adalah baik sebagai murid-murid berkeperluan khas. Dengan mendapat keputusan 2A (dan lain-lain) daripada 5 subjek adalah keputusan yang boleh menggembirakan seisi sekolah.
 
Secara peribadi, dengan perubahan gred B untuk subjek sains sangat memberi makna kepada aku terutama untuk Nasrul. Nasrul pada asalnya bermula  dengan berpengetahuan terhad dalam subjek sains kini boleh mendapat keputusan B untuk subjek sains.
 
Dalam hati tak sudah-sudah mengucapkan syukur. Bila terlihatkan Nasrul keluar dari bilik mesyuarat dan memeluk aku erat sambil mengalirkan air mata, aku rasa terharu. Kepuasan sebagai guru yang membantu mereka bagaikan terbayar.
 
"Nasrul, selalu cikgu berpesan, sebenarnya kamu boleh belajar. Cikgu percaya kamu boleh !!"
 
" Naim, kamu buat yang terbaik.., cikgu bukan apa.. cikgu nak sangat tgok kamu keluar kat tv satu hari nanti.. kalau kamu dapat keputusan yang baik, nanti mesti keluar tv.. jadi, belajar la rajin-rajin"
 
Kedua-dua mereka telah pun merealisasikan impian aku. Mereka juga telah mendorong kepuasan aku dalam mengajar biarpun dalam dunia baru yang aku anggap asing dulu.
 
Walaupun aku mengajar dalam aliran pendidikan khas, aku turut juga merasakan kepuasan mengajar dan adakala kepuasan itu melangkaui dari apa yang aku sangkakan.
Semua ini mengajar aku supaya sentiasa kuat dan lebih bersedia untuk cabarang yang mendatang.
 
Untuk tahun depan, aku bakal mengemudi kejayaan anak-anak didik tahun 6. Aku berjanji untuk membuat yang lebih baik lagi. Kali ini biarlah ada murid yang dapat Sains 'A'.
 
p/s - Nasrul, Naim.. cikgu bangga dengan anda semua.
Cikgu sayang korang..( yang ni malu nak cakap kat depan diorang )
.


4 comments:

the malay male said...

Good job cikgu :-)

sarah zulk said...

tahniah sir ikhram.. :-D

elly nadyra said...

tahniah cikgu! well done!

ketikketok said...

".. to love is to care, to care we must share..."
get some and feel awesome at I AM GORGEOUS