I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, November 4, 2012

Bermakna

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dalam hidup, sudah pasti ada kesukarannya. Itu aku akui dari dulu. Dalam meningkatkan potensi diri, aku terpaksa mengorbankan kesenangan hidup dengan kegigihan dalam diri. Aku bukan genius. Aku bukan seorang yg tinggi kemahiran. Aku bukanlah seorang yang gagah.
 
Sebaliknya, aku selalu mengingatkan diri, bahawa aku seorang yang selalu berfikir dengan apa yang aku ada. Pengalaman dan kenangan banyak mengajar aku untuk berhadapan dengan cabaran.
 
Minggu ini jadual aku padat. Aku menghadiri mesyuarat di Melaka. Sebelum meninggalkan sekolah untuk ke Melaka, aku terpaksa menyelesaikan macam-macam hal. Semua menyesakkan dada. Masa tu, aku tak rasa perkara semacam itu menyebabkan aku suka menjadi guru. Hahaha..!!
 
Menghadiri mesyuarat yang dipenuhi dengan panel-panel yang berpengalaman dan berjawatan - memang membuatkan hati menjadi bengkak. Pandangan orang muda semacam aku, memang layaknya dipijak-pijak dengan mempertikaikan setiap buah fikir yang ada. Tapi itulah pengalaman. Aku kutip semua itu. Belajar menerima pendapat yang dibantah.
 
Ditolak tidak bererti pendapat kita tidak betul.
 
Selebihnya, kebanyakan masa  aku habiskan dengan bergelak ketawa bersama rakan-rakan sekursus yang telah sedia aku kenal. Berjalan-jalan sekitar bandaraya Melaka bersama mereka, memang menyeronokkan biarpun setiap petang hari hujan. Bukan itu sahaja, aku berpeluang melawat ke sekolah dalam hopital di Hispital Melaka.
 
Makan adalah agenda yang paling aku suka sehingga aku takut dengan kenaikan perut sendiri. Tapi apa boleh buat, semua makanan yang tersedia enak-enak belaka. Untuk hari-hari yang seterusnya adalah agenda berjalan-jalan, makan dan shopping diteruskan dengan akak-akak sewarden sebaik sahaja sampai di rumah.
 
Sebenarnya, dalam kehidupan kita ini, setiap saat adalah bermakna. Walaupun hari ini adalah kenangan yang pahit untuk ditelan, tapi itulah penawar bagi kepahitan pada masa akan datang. Begitu juga untuk saat-saat manis hari ini, sudah pasti menjadi penawar pada rindu yang mendatang. Semuanya berhikmah.
 
Menghabiskan masa dengan orang-orang yang menggembirakan adalah hikmah yang bermakna. Terima kasih. Alhamdulillah.
 
p/s - hari ini memeluk Naim penuh dengan kesayuan.
.


3 comments:

the malay male said...

Hargai setiap kesempatan yg ada

Joe_Hans said...

Sabarla... Pasti akan bjaya satu hari.nanti.. btw, dtg melaka?? Lar.. kalau x boleh jumpa... Hahah

♥ Nana BamBam ♥ said...

kesukaran atau kepayahan itu mengajar manusia untuk kuat, kerana hasilnya nanti akan membuat kita menjadi kesenangan :)

isnya'allah.