I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, November 8, 2012

Pra - Perpisahan

 
 
 
Selain Naim yang bakal meninggalkan aku tidak lama lagi; Aku juga ada Nasrullah atau aku panggil Nasrul.
 
Kedua-dua mereka memberi pengaruh besar dalam kehidupan aku. Kehilangan mereka dalam beberapa detik kemudian nanti, ternyata memberi impak besar terhadap diri aku sendiri.
...
 
Hari ini, aku ambil kesempatan untuk menghabiskan masa bersama mereka berdua. Tamat saja waktu persekolahan, aku ajak mereka berdua ke restoran makanan segera yang paling aku rasakan sesuai. Kemudian menghabiskan masa di pusat membeli belah. Aku fikir, mungkin cara sebegini boleh meredakan sedikit, rasa kesedihan yang membeku dalam hati.
 
Aku melihat ketawa riang mereka berdua. Mungkin itulah senario orang yang ingin meninggalkan kita. Bagi yang ditinggalkan, ada banyak perkara yang terpaksa dikenang walaupun tidak diperkenan dalam hati.
 
Sebagai seorang guru, aku cuba sedaya upaya menjadi seprofesional yang mungkin. Sehabis daya sebenarnya aku berlakon seperti tiada apa-apa, walaupun aku tahu mereka berdua boleh membaca 'kemendungan' perasaan aku.
 
Pada malamnya, kami menonton tayangan wayang James Bond - Skyfall. Aku tau, minat mereka berdua yang gemarkan filem aksi. Walaupun malam itu, plot filemnya agak lembab, tapi mereka masih tetap jua menonton. Sepanjang malam, aku dapat melihat wajah-wajah ceria berkuntumkan senyum mereka berdua.
 
Salah seorang rakan aku melabelkan aku obses pada seseorang atau bahan bukan hidup. Aku tak berminat nak tanya - Kenapa? Apa?... kerana bagi aku, seorang guru pun manusia biasa, lebih-lebih berada dalam situasi aku.
 
Sebelum aku bertolak balik ke rumah, aku memeluk mereka sorang demi seorang.. kali ini dakapannya lebih lama sambil aku tepuk belakang mereka. Aku tanyakan..
 
"Malam ni, sebelum tidur, fikirkan apa yang kamu mahu jadi bila besar ?
Malam esok cikgu akan tanya kamu semula..."
 
dalam hati, aku sentiasa mahukan yang terbaik untuk mereka. Jadi, bagi aku semuanya tetap bermula dengan cita-cita yang kita coretkan semenjak dari usia kecil.
 
p/s - Adat bertemu dan berpisah, lumrah alam manusia.
.

4 comments:

♥ Nana BamBam ♥ said...

pasti rindu dengan mereka kan. :)

~~zana@pb~~ said...

Akan ada penggantinya nanti cikgu. Apa yg penting mereka takkan lupa cikgu mereka sampai bila2.

the malay male said...

Berpisah sejauh mana pun masih boleh berhubung juga.. FB kan ada :-)

Ainn Hazwany said...

teknologi ada jangan risau :)