I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, October 29, 2012

Ruang


 
Tiada yang lebih indah - melainkan merasakan kesegaran badan selepas mandi. Menghidupkan putaran kipas sambil mencapai senaskah cerpen urban. Lampu kalimantang ditutup dan diganti dengan penataan cahaya dari lampu tidur kuning-putih terang. Cadar katil aku tegangkan sebelum menghempas tubuh. Naskah cerpen aku buka ke mukasurat terakhir aku hentikan pembacaan lewat malam semalam. Akhirnya aku sumbatkan telinga dengan pemain mp3. Kembali beralun lagu - Rindu oleh Agnes Monica.
..
 
Boleh dikatakan, hampir semua orang tau aku begitu gemarkan bahan bacaan. Namun tak ramai orang tahu bahawa sebenarnya aku membaca kerana aku sunyi dan mahu bersendirian.
.......
 
Malam ini, keadaan rumah kembali suram seperti biasa. Kedua-dua adik tersayang pergi tinggalkan aku untuk menuntut ilmu.
 
Apa yang berlaku saat ini, mengingatkan aku bahawa - setiap hari pasti akan berlaku perubahan dalam hidup. Sama ada aku suka atau tidak, aku harus mengadaptasikannya.
 
 Buktinya, semakin usia meningkat, jarak antara aku, adik fatin dan adik iman semakin jauh. Sebagai abang, aku merasakan kami semakin sukar untuk kerap berbual, bertentang mata, bermain, bergambar, mahupun berjalan bersama.
 
Cuma yang mendekatkan kami adalah - ajaran dan nasihat dari emak.
 
Supaya sentiasa menyayangi antara satu sama lain serta saling bantu membantu. Jauh dari hasad dengki dan tamak - itu yang paling penting. 
 
p/s - kalau aku sudah bosan bersendirian - aku baca majalah fesyen. Sebab ada banyak warna blok. Segar sikit mata, kerana ada senaman.
.


4 comments:

Liyana Zahim said...

Saya membaca sebab sy bosan.. Hehehe- Tp most of the time sy lg bnyk mnulis.. ;)

anamizu kaito said...

"membaca kerana sunyi & mahu bersendirian" <--ada sesuatu di sini ;)

semakin dewasa, semakin bz dgn life masing2.. tu lah,PESAN mak & ayah yg selalu di fikiran :)



slm aidiladha.

the malay male said...

Saya membaca supaya saya mengantuk...senang nak tido

sarah zulk said...

same la kita, baca buku yg berat2 sebelum tido mcm mkan ubat tido dibuatnye. hehe..