I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 17, 2012

ISTANBUL... Aku Datang !

 
 

Hari ni aku pergi menonton wayang -  Istanbul.. Aku Datang; sambil mencari-cari hadiah perkahwinan untuk kawan-kawan. Walaupun aku lelaki, tetapi aku lebih gemarkan filem yang slow dan romantik. Namun, filem melayu selalunya bukanlah rutin pilihan.
 
Tapi untuk filem Istanbul Aku Datang!: adalah sangat-sangat menyeronokkan. Setiap babak kebanyakkan buat boleh membuatkan aku ketawa. Jalan cerita yang mudah dan garapan plot yang menarik. Lagipun warna visualnya agak menarik.. best.. tenang jer menonton. Terasa mood berada di Istanbul tue..
 
Melalui filem ni, ada satu dua idea yg dapat aku simpulkan.
1- lelaki seharusnya melayan wanita dengan rasa kasih yang paling kuat. Aku belajar perkara ini dari kesilapan yang lepas. Mengabaikan wanita, adalah satu kesilapan besar, kerana wanita terlalu sukakan perhatian dan kasih sayang.
 
2 - adakala kita bercinta dalam tempoh yang panjang dengan seseorang sedangkan jodoh kita bukan dengan dia yang kita rancang. Kerana, perancangan Allah adalah lebih sebaik-baiknya.
 
3 - perasaan berlebih-lebihan dalam bercinta selalunya berakhir dengan kekecewaan. Kerana, selalunya apa-apa yang kita idam-idamkan tidak berhasil seperti yang kita cita-citakan. Terlalu berusaha pun, tidak elok sebenarnya. Ikut aliran.. hahaha..
 
4 - jangan lakukan pengkhianatan. Sekiranya kita diterima selepas pengkhianatan terbongkar, sudah pasti perasaannya tidak akan sama seperti sebelumnya.
 
5 - Jangan buruk sangka atau bersetuju dengan sangkaan awal / sangkaan pertama kita. Sebetulnya selidikilah dulu.. sebab mata selalunya tersilap.
 
6 - betul apa yang diungkapkan dalam filem. Kalau kita ditipu bukan kerana kita bodoh. Tetapi kerana kita terlalu mudah mempercayai orang lain. Itu aku akui.
 
7 - jangan cepat melatah. kalau berlaku salahfaham, baik beri peluang untuk mereka jelaskan, kenapa sesuatu insiden itu boleh berlaku. Maafkan kesilapan mereka dan lupakan. Memaki hamun itu sesuatu yang merugikan.
 
8 - Penghargaan - APPRICIATE the person who really care about you.. they are not asking for anything other than taking care their HEARTS.
 
kesembilan - bilik tidur yang kemas bukan lagi untuk orang perempuan sahaja. Lelaki pun boleh. Apatah lagi kalau bilik lelaki ada gantungan bingkaian gambar dirinya dan emak. Wow.. so sweet...
 
kesepuluh - positif. jangan menipu dan berkongsilah walaupun sukar.
 
Lisa Surihani sangat sweet, cute, cantik, dan......
kenapa pilih YUSRI...??? bukan AKU..??
 
p/s - janganlah tercuit.
.


11 comments:

Ainn Hazwany said...

haha soalan last tu.... :)

ewanthology said...

Byk pengajaran nya

mieza said...

xdan lg nk tgok cte tu..
nak jwb soalan yg last tu, "sbb jodoh dy ngn yusri laa"..
xleh nk nafikan daa

Anonymous said...

serius jiwang...

sarah zulk said...

serius tersedak.. uhuk2..

Unknown said...

comelnye lisaaaaaaaaaa :p

Unknown said...

so utk #3 tu apa yg terbaik? bersederhana? nanti si 'dia' kata kita ni seorg yg hambar/ boring? so, cmne tu?

#1 tu, hurmm ak pernah ada pgalaman =.='

syakirahmn said...

tak tengok lagi cta ni. banyakk haa moral value dia. bagus!

syakirahmn said...
This comment has been removed by the author.
iss5868 said...

So sweet...tp Lisa Lebih kiut....cintA tk semestinya bertemu di jinjang pelamin... Tapi kenangan cintA selalu dlm ingatn

ellynadyra said...

setuju, cite ni best! anak2 sis yang kecik pun suka!