I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, June 18, 2012

Kuala Lumpur
















Setelah membaca tulisan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam memoirnya beberapa minggu lepas, perspektif aku terhadap Kuala Lumpur sangat berlainan berbanding sebelumnya. Aku melihat bangunan pencakar langit di sekitar Kuala Lumpur dengan cara yang lain kini. Terutama bangunan KLCC. Bila mengetahui sejarah pembinaannya, buat aku rasa lebih menghargai apa yang kita ada.

Keadaan di Kuala Lumpur 'sesak' dengan jerebu. Namun tidak mengubah fungsinya. Sibuk dengan kenderaan dan ramai orang. Bezanya masyarakat di kota metropolis di sini, mereka hidup dengan diri mereka sendiri tanpa memikirkan hal-hal orang lain.

Gaya hidup penuh fesyen, mewah malah urban. Buat aku gembira namun menjengkelkan ada kala. Berbual sambil tangan menggayakan percakapan. Rancak, sekali dengan tangan-tangan. Gajet di atas meja makan, malah sambil bercakap sambil jari jemari mencakar-cakar permukaan gajet masing-masing.
Huh..~~

Aku gembira seharian berjalan-jalan melihat pemandangan kota. Bersama seorang teman yang bersedia menjadi pemandu pelancong yang setia dan terbukti terbaik untuk aku. Setiap teman, pasti ada ceritanya sendiri. Dengan dia, aku dapat kenali rakan-rakan baru, yang urban tetapi masih ramah. 

Terima kasih Naz dengan hari 'Melawat Kuala Lumpur' kita ini. Sebenarnya banyak perkara baru, bila aku di Kuala Lumpur. Bila setiap kali mulut aku terbuka.. "Naz, ni pertama kali......." Naz setia melayan dan menceritakan apa saja yang aku ingin tahu tentang Kuala Lumpur.

Walaupun sehari, aku sudah cukup gembira. Mengenali hati budi seorang rakan hari ini, membuatkan kegembiraan ke Kuala Lumpur menjadi berganda.

Kalau diberi peluang untuk menetap di Kuala Lumpur, aku akan menggeleng kepala seribu kali. Kota Metropolis itu tidak sedikitpun berjaya menawan hati. Cukuplah berada di rumah sekarang yang lebih tenang dan lebih bersederhana. Cuma untuk menghabis masa dengan membeli belah, mungkin boleh.

Seperti biasa, teringat karang anak-anak murid " letih tetapi seronok".

p/s - Naz, terima kasih banyak-banyak layan budak kampung macam saya.
.

18 comments:

Edy Fee said...

nak lepak BB jugak,.huuh

eLL said...

tengah kumpul duit nak beli buku Tun Dr. M tu.
:D

zazaw said...

Oh Malaysia Tanah Airku
hihihihi

tak nak buat lawatan jeljah Negeri Sembilan pulakkk keee abg ?

delarocha said...

melihat kuala lumpur dari sudut yg lain pula ya

HeNRieTTa JoSe said...

dh sbln plg dr sna...rietta pown xmnat jd wrga kota...skadar bcuti sekali sekala....

syakila BumBum said...

hwaaaaa...ayam peri-peri sedap nyer..!!!!

bukankosong said...

tu dia!

tempat owg kaya!

haha

MissButterfly said...

Nampak macam seronok ! =D

Selagi badan sihat, berjalan lah merantau ke mana-mana tempat =))

IntaNBerliaN said...

buku tun M tu bagus ek.. ni yg rs nk bc gak ni :)

RazFiRa said...

fuiyoooo makan kt nandos ea.. sodap tuuuu

cha zainol said...

stail.mai kl xjumpa aku.

syafiqakarim said...

dtg KL x habaq..
kalau tak bole date sekali
hahaha

Bobo said...

yg duduk kl ni pun jarang pergi klcc hehe

ellynadyra said...

begitulah kehidupan kota yang sesak dan sibuk sana sini....penuh bangunan pencakar langit, kurang ketenangan, yang penuh adalah ketegangan sepanjang masa.....bagi aku yang berada di kesesakan dan ketegangan ini, dah biasa dengan kehidupan mcm ni....tapi bila bercuti ke mana2, priority adalah tempat2 yang penuh dengan keamanan dan ketenangan.........bersyukur masih diberi kesempatan olehnya untuk menikmati segala nikmat dan kurniaannya......lalalallalalalalala aku pun budak kampung gak tau!

ch000tz axoera ヅ said...

dtg kolumpoooooooooooooooooo!!!

Remy hazza said...

KL sekali sekala boleh....hari2 kalau dok kat sana..mau serabut perut ! he3

whitecappuccino said...

ooohh..jalan2 KL yer..

MawardiYunus said...

possing hbis tu huhu