I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, October 4, 2012

Kerana Diriku Begitu Berharga

 
Kalau nak diikutkan hati, rasanya mahu saja bawa diri jauh-jauh ke kutub utara. Melihat dataran ais yang sungguh luas. Putih. Tapi aku tak mampu. Nak jalan-jalan pusing tesco yang terdekat pun tak mampu. Masa mencemburui.
 
Manakan nak fikir beban kerja yang berlambak-lambak. Borang itu nak kene isi. Borang ini nak kene isi. Ada yang nak kene taip dengan mesin taip. Ada yang nak kene copy dalam microsoft word. Ada yang nak kene tulis tangan. Belum dengan nak siapkan fail-fail. Dengan kertas ujian yang berlambak-lambak nak kene cipta. Buat berhari-hari, budak jawab tak sampai 15 minit. Panas tak hati ??
 
Makin parah, masalah rumahtangga yang berlanjutan. Mak yang tak faham-faham dengan kerja dan kemahuan aku. 
 
Kalau nak diikutkan masalah-masalah semacam ini, mana la boleh selesai. Kehendak sendiri kene letak kat nombor 2. Dahulukan permintaan orang dan pihak lain. Jadi untuk hilangkan stres, aku tak sangka dah ubah tabiat .
 
1. Bangun saja dari tidur, minum segelas air kosong. Sit up dalam 20 kali.
2. Gosok gigi. Kumur listerine. Basuh muka. Mandi.
3.Kemas beg.
 
(di sekolah)
tanak cerita, nanti stres.
 
(habis sekolah)
5. Balik asrama sekolah. makan tengah hari. Mandi
6. Buat lesson plan sikit. Tidur sepanjang hari.
7. Bangun. Jogging.
8. Balik asrama. Makan malam.
 
(hari ni terus balik rumah. takut mak bising-bising)
9. Letak beg kat bilik. Tengok laptop sekejap.
10. Mesin kain.
11. Scrub tangan dan kaki.
10. Shampoo rambut. Conditioner sekali. ice-matte gel.
11. Sabun. Bilas. Body Butter. Bilas.
12.Cuci muka. Bilas.
13.Berpakaian. pakai deodorant. leave-on.
14. Pergi beli top up. Beli air soya.
15. Basuh pinggan.
16. Sidai baju.
17. sapu sampah.
 
(emak abah pun balik)
18. baca cerpen sikit.
19. buat lesson plan.
20. hias fail.
21. telefon naim. akak pinat. meeze. hafiz.
22. cuba buat kertas periksa. ( tp tak siap)
23. Angkat dumbell dalam 20 kali.
 
(selepas give up)
24. cuci muka. berus gigi. letak night cream.
25. update blog.
 
*26. aku tunggu nak tidur jer... (perut lapar...)
 
Kalau hari aku di asrama sekolah sepanjang hari, mungkin nombor itu tidaklah sampai ke-25. Namun lebih ceria dan seronok sebab dikelilingi dengan ramai orang. Tapi tak mengapalah, sekurang-kurangnya aku dapat memanjakan diri.
 
Cuma aku selalu terfikir. Bilalah aku akan dapat buat sesuatu perkara yang aku ingin dengan mahu-mahunya. Sebebas yang mungkin.Aku dah tak berpeluang unutk memikirkan benda lain. Masa untuk diri pun macam ada tak de.
 
Walau seteruk mana dugaan, aku akan pastikan yang aku akan menyayangi diri aku sendiri. Kerana diriku begitu berharga.
 
p/s - puas hidup dengan peluh dan body butter.
.


6 comments:

ewanthology said...

Perghhhh...padat jadual tuuu

ewanthology said...

Perghhhh...padat jadual tuuu

::FAIZ:: said...

kdg2 saya lbh suka lepak ofiz dr kat rmh..

Admin said...

gilo pack jadual eh warih hehe

- LIANA ASIF - said...

singgah blog ikram.. lm da x dtg bc cni.he2.. emm..yg m,bc pun trasa padat.....

Rhu. said...

Be what u want, do what u like. And u 'll be happy.