I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, October 10, 2012

K.U.L.I.

 
Kalaulah sekarang ni aku dapat tumbuk perut askar Israel dalam 10 orang pun dah memadai. Tapi itu semua macam mustahil. Kalau tak pun dapat main paintball tembak 10 ekor ayam pun dah ok..
 
Sekarang ni, apa yang dapat aku buat; duduk diam-diam dalam bilik. Banyakkan bersabar. Cuba berfikir. Jalan hidup aku masih panjang dan aku baru saja berdiri pada permulaan. Emak pesan tadi, ragam manusia, memang beribu-ribu macam. Kalau pergi ke lain tempat pun, itu jugalah ragam yang kene aku hadap. Semuanya sama.
 
Aku rasa macam nak lawan jer cakap-cakap mak tadi. Tapi nak lawan pun macam tak de asas. Bukan salah pun apa yang emak cakap.
 
Adakala sikap manusia buat aku rasa macam sudah berputus asa.
 
Mungkin salah aku juga, sebab selalu sangat minta dibantu. Tapi aku pun selalu jugak membantu.
 
Emak abah selalu juga berpesan. Kalau buat keje jangan berlebihan. Nanti orang letak semua pada kita. Sebenarnya tak pun. Tak ada keje lebih yang aku buat. Minta pandangan pada emak abah sekarang memang tak sesuai sangat kalau aku memang berhajatkan untuk menyejukkan perasaan. Sebenarnya mereka tak berapa faham profesion aku. Pekerjaan aku yang sekarang ni, dah tak sama macam 20 tahun yang lepas. Sekarang ni cabaran macam-macam dan waktu untuk satu hari tetap juga ada 24 jam. Kalau tak kejar, terpaksa la kene rebut.
 
Kadang-kadang minta tolong dari orang yang boleh menolong memang menyesakkan. Alasan birokrasi - kene jumpa orang tu, kene jumpa orang ni. Memang buat hati yang panas makin hangit. Akhirnya, masalah yang kita minta dibantukan - tidak dapat dibantu.
 
Kita akhirnya terkapai-kapai tidak dibantu dengan dihadiahkan perkataan - Sori.
Alasan lanjut - kene ikut prosedur. Nasib baik aku faham.
 
Kadang-kadang situasi tak baik tu boleh pula berlaku pada saat genting macam ni. Aku fikir aku jauh dari tempat keje. Kalau dekat, aku dah tentu tak perlukan bantuan. Setakat prosedur macam tu, aku boleh bantu untuk orang lain kalau situasinya sama macam aku.
 
Tapi, tak mengapalah. Cuma, nak dengar pandangan orang pun, tengoklah situasi. Kalau situasi aku jadi pada kau, apa yang kau nak harapkan pada orang. Tentu perkara yang sama jugak.
 
Tapi, tak mengapa. Aku bantu orang. Orang yang sama takkan membalasnya. Ada juga insan yang sudi membantu. Syukur biarpun tak dijangka.
 
Lepas ni ingat-ingatlah. Itu jer nasihat aku untuk diri aku sendiri.
Orang kalau selalu bantu kita, akhirnya dia bosan juga. Dan kita jangan bosan membantu orang lain.
 
.. yang buruk, jadikan tauladan. Ikhram, belajarlah menjadi lebih berdikari. Sekian. Sudahnya, aku yang kecewa.
 
p/s - Aku rasa macam nak pindah sekolah jer bila dah tau iklim sekolah. Nampaknya aku suka iklim monsun tropika. Bukan khatulistiwa yang asyik hujan dan malar hijau.
.


4 comments:

the malay male said...

jgn putus asa dengan manusia. hidup kita memerlukan mereka dalam byk perkara :-)

aziekz said...

ooo..cm sama situasi akak...huhu..


Tp pgg kata2 jgn bosan tolong org..nice,,
mungkin org lain akn permudahkan kite...
Heeee...bkn org yg sllo kte mntak tlog tu...:-)

ZWAN SABRI said...

Ada problem kat tempat keja ka bro?
btw, zwan doakan semoga hari esok dan berikutnya lebih baik drpd hari ni and semalam.. :)

MissButterfly said...

Bila kita terlalu berlembut hati . . .