I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, December 20, 2012

Genetik.

 
Dulu, aku pernah terbaca satu artikel ;
 
" Ayam datang dari telur, telur datang dari ayam. Yang mana satu datang dulu ?"
 
Aku mengaku, sampai ke hari ni aku tak beroleh jawapan. Ironinya, tiada pulak lah aku sibuk-sibuk nak bertanya pada sesiapa. Balik-balik bila aku fikir-fikir semula, kemudian tak dapat jawapan - aku alih fikir ke lain. Takut jugak nak fikir-fikir perkara di luar batasan macam ni. Takut sewel macam orang belajar ajaran sesat.
....
 
Aku datang dari emak. Kalau Emak takde - aku pun takde. Tapi kalau aku takde - emak mungkin masih ada.
 
Sejak aku belajar di maktab, emak melayan aku dengan cara beliau yang tersendiri. 'Totally different' kalau dibandingkan dengan cara asuhan beliau pada zaman aku kanak-kanak.
 
Bila menginjak ke usia dewasa. Setiap kali aku memandang wajah emak pada gambar, aku perhatikan banyak ciri-ciri emak ada pada aku. Dari raut wajah, gaya, minat dan bakat - kami memang saling tak tumpah. Genre muzik kesukaan juga sama. Bila emak sukakan sesuatu, secara tak langsung aku pun suka. Itu fitrah manusia ker kalau macam tu ??
 
Emak tak sudah-sudah cakap aku 'mat jiwa-jiwa', tapi aku selalu cakap dalam hati "emak cakap tak serupa bikin".
 
Menginjak usia dewasa, aku juga perhatikan.. cara emak dan aku apabila mengimbas sesuatu kenangan atau memori-memori yang lepas - adalah sama secara keseluruhan. Adik perempuan aku, makin usia meningkat, makin banyak bercerita sehinggakan kadang-kadang emak diam sahaja.
 
Berbeza dengan aku. Aku banyak mendengar emak bercerita tentang kisah yang lepas-lepas walaupun aku tak kenal siapa orang-orangnya yang terlibat. Aku mendengar dengan penuh minat dan mencelah sekali sekala menandakan aku suka mendengar.
 
Mungkin sebab itu Allah bagi emak anak lelaki seperti aku, dan anak perempuan seperti Adik Fatin.
 
Sikap aku ini, saling tak tumpah dengan sikap emak bila mendengar cerita uwan (nenek belah abah) bila bercerita. Emak selalu dengan wajah penuh minat bila mendengar walaupun aku tahu, bosan juga mendengar kisah yang berulang-ulang.
 
Kini, bila aku sudah bekerja, sikap aku kalau boleh nak sama juga dengan emak. Nak memewahkan emak dengan apa saja yang aku ada sebagaimana emak memewahkan arwah uwan Eno...
 
Cuma, bezanya, kalau bab-bab macam ni..  aku ada sikit-sikit terikut-ikut perangai abah. Nak bagi apa- apa kat orang tua mesti gelabah tak tentu arah tak menyempat-nyempat. Sampai tak perasan aku dah langgar 3 lampu isyarat sambil bawak moto handle dah gigil-gigil. Bonus kerajaan punya pasal. Huh !!
 
Nasib baik gen emak dominan, gen abah resesif dalam badan aku ni. Haha..
 
p/s - hadapi minggu yang panjang.
.


9 comments:

ghost writer said...

manja giler ko.. ni nak kira anak emak jugak ker? :)

Rapunzeel Cikilolo said...

rindu kat mak ler tu...

the malay male said...

kemana tumpahnya kuah, klu tidak ke nasi... Ehhh

Gillette Flores said...

Rindu pulak pada emak Gill :)

ZWAN SABRI said...

dapat bonus beli apa kat mak? Ahaks!

ikan said...

sayang mak kita jugak!

Felly Sophia said...

Ah, entri ini buat aku rindu mak aku.

Yasmin Aris said...

hoho.. klu gen mak resesif, mak2 jugak laa jadinye. hihih

Cinta Misteri said...

Anak omak yo kao jang!