I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, September 8, 2012

Belajar Emosi


 
Hari Khamis yang lepas aku mengajar subjek Pendidikan Kesihatan untuk murid-murid tahun 1. Jadi, tajuk pelajaran hari tu 'Perasaan Saya'. Aku rasa wajar aku ajar topik ini walaupun murid-murid aku ini menghadapi masalah pendengaran. Emosi merupakan satu bentuk komunikasi yang tidak memerlukan lisan tetapi lebih memainkan peranan dalaman.
 
Secara jujurnya, aku telah pun melatih beberapa kali murid-murid aku ini memahami bentuk emosi dengan melihat gambar dan demonstrasi lakonan aku. Jadi, untuk mendapat mood emosi sedih, aku haruslah menangis mengeluarkan air mata dulu.. Hehehe...  (guna air mineral jer). Begitulah seterusnya sehinggalah aku dapat hasil yang mereka tunjukkan di dalam rakaman video di atas.
 
Sebenarnya, mengekpresikan emosi ini boleh dipelajari.
 
Aku selalu terfikir, kita mungkin boleh belajar tersenyum walaupun emosi dalaman kita mungkin agak sedih. Sekiranya berjaya, itu tandanya kita sudah mahir beremosi. Atau istilah mudahnya kita sudah mula bijak mengawal emosi mengikut persekitaran.
 
Kalau menjadi kanak-kanak.. sudah pasti mudah untuk mengekpreskan emosi. Kalau berkehendakkan sesuatu tetapi tidak dituruti, maka pamerkan saja emosi sedih. Tiada siapa yang akan mengata kita. Kalau bernasib baik, kemahuan kita akan diterima.
 
Namun, menjadi dewasa, kemahiran beremosi sudah pasti menjadi lebih kompleks. Ada masa kita terpaksa menyembunyikan emosi sebenar kerana mahu memberikan yang terbaik dalam hidup. Mungkin untuk diri sendiri, atau orang lain.
 
Sejak akhir-akhir ini, kemahiran beremosi aku ada masanya berada dalam kedudukan baik. Ada masa sekadar memuaskan. Ada juga masa-masanya, berada dalam keadaan yang tidak baik. Tapi aku selalu percaya setiap satunya sudah pasti memberi hikmah.
 
Sampai bila-bila pun kita tidak akan berpuas hati dengan emosi kita dan bagaimana kita mengekpresikannya. Tapi bila aku tengok kawan-kawan yang sering positif dan sentiasa ceria riang... mereka selalunya tidak pedulikan pandangan orang lain terhadap emosi mereka. Yang penting mereka happy menjalani hidup. Dan perkara ini banyak bezanya dengan aku.
 
Kalau orang tanya, apakah emosi aku saat ini..?? Aku sendiri pun keliru...
 
Apa yang boleh aku lakukan, melihat video anak-anak murid aku tadi dan memahami semula jenis-jenis emosi. Untuk mempelbagaikan emosi dalam satu masa, mungkin pengalaman adalah guru terbaik. Betul tak?
 
p/s - suka tengok Sofea Jane berlakon. Dia berwajah lembut tetapi berpersonaliti 'kuat'.
.
 


3 comments:

bukankosong said...

sedang belajar untuk handle ketensionan plak

MawardiYunus said...

yeah perlu handle.. nti silap2 leh gile kan

ZWAN SABRI said...

Lawakla budak2 tu.. pandai depa mengekspresikan emosi yang dikehendaki.. :)