I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, February 24, 2011

Aku Dulu Pernah Merasainya..


Hari ini pada waktu rehat..
aku sendiri musykil..
kenapa kelas di sebelah bilikku riuhnya umpama waktu pendidikan jasmani..
hahaha..
tidak laparkah mereka..??
aku bertanya kepada diri sendiri..
sebelum aku sempat menjengah ke kelas mereka..
..
kelas 4 idaman
kelas yang menjadi idaman semua orang.. hehehe..
aku lihat mereka gembira
berlari-lari di dalam kelas..
berhibur dengan cara mereka sendiri..
dan yang menarik perhatian aku..
mereka riuh sedang bermain 'bola sepak meja'..
..
apakah itu 'bola sepak meja' ??
teringat sewaktu aku di darjah tiga..
kertas buku latihan sengaja aku gunting..
kemudian aku lipat-lipatkan..
umpana daun terup terlipat dua..
dan kertas itu umpama pemain bola sepak..
siap aku tuliskan no jersi dan nama..
kemudian aku sediakan gol dan gawangnya..
aku koyakkan seluas kecil kertas,
lalu aku gulung-gulungkan menjadi sebiji bola kecil..
dan itulah bola untuk perlawanan 'bola sepak meja' ini..
..
permainannya mudah..
perlu memasukkan bola kecil itu ke gawang lawan..
dengan cara menepuk kertas yang menjadi pemain dalam perlawan itu..
kemudian aku dan kawan-kawan
ghairah menepuk-nepuk kertas pemain itu..
dan yang hanya kedengaran jelas adalah bunyi ketukan meja..
yang bertubi-tubi..
hingar dan bising dibuatnya..
..
dan hari ini
kenangan itu terimbas kembali..
anak-anak muridku pula yang mengingatkan aku pada kenangan lama..
kenangan saat-saat aku masih di bangku sekolah
yang ada pada waktu itu hanyalah fikiran yang mengejar keseronokkan..
dan kenangan itu tidak mungkin akan aku lupa..
mahu ataupun tidak
aku terus saja menyertai mereka untuk bermain..
kerana aku betul-betul rindukan kenangan itu..
mereka yang tadi bising..
kini sama-sama bersorak melihat aku bermain..
berlawan dengan rakan kelas mereka..
namun yang ada di benakku
aku teringat bagaimana aku melawan rakanku bermain ..
..
pada masa itu
aku tidak halang mereka bermain
kerana itu waktu rehat mereka
biarkan mereka berseronok untuk seketika..
dan aku fahami sedikit perasaan mereka itu..
kerana..
aku dulu pernah merasainya..
..
.
p/s - sewaktu aku menulis entry ini, hati aku dihambat rindu.. rindu untuk kembali ke masa silam.. ke zaman kanak-kanak persekolahan.. kalau ada air mata yang menitis.. itu adalah air mata kerinduan.. rindu pada destinasi yang jauh.. yang tak mungkin akan aku sampai..!!

3 comments:

~ MaNjAlaRa ~ said...

aku juga rasa permainan ni...
dgn abg n adik ms kecik dulu...
main kt umah..penuh 1 bilik ngn team bola ktorg...
mmg nostalgia betol....

.....ANA..... said...

hehe... ingt lg p'mainan ni.. tp x pnah main, tgok bdak laki dlm klas je main, mmg riuh la... ms sk bukit ibam dulu, mcm2 mainan pnah cuba, cikgu pn siap join... paling rindu dgn mainan batu seremban n jentik tudung botol.. klu ingt kngan lama, kdng2 senyum sndiri klau kngan tu yg manis buat kita.. :-)

zazaw said...

cikgu
akuu rinduu sangat zaman kecik kecik
seronok nyer jadi cikgu
bila jadi cikgu
mesti kite akan ingat kerenah kite kat sekolah balik an
best nye