I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, February 8, 2011

Ceramah Pendidikan Pergigian


Masihkah kita ingat..
sewaktu kita mula-mula melangkah ke sekolah dahulu..
ada guru meminta kita membawa sebatang berus gigi..
dan sebiji cawan..
dan kita mendapat ubat gigi percuma yang paling kecil saiznya..
sama seperti saiz kita di sekolah dahulu..
masih ingatkah ??
kita beratur panjang-panjang..
selari melintang kita seisi kelas..
kita tengok gigi kawan kita..
dan kawan kita tengok gigi kita..
kita sama2 ketawa..
kerana gigi susu kita sama-sama rongak rupa-rupanya..
itulah bahana terlalu banyak makan gula-gula..
dan di hadapan kita
ada seorang jururawat manis sedang mengajar kita memberus gigi dgn betul..
..
hari ini sekolah aku..
telah megadakan ceramah pendidikan pergigian
hasil usahasama klinik pergigian hospital balik pulau..
ceramah berkaitan pergigian ini diberikan..
dengan menerangkan berbagai-bagai jenis info
termasuklah berkaitan fluorida..
langkah2 mencegah kerosakan gigi dan gusi
serta struktur2 gigi
dan rentetan kerosakan gigi dari permukaan ke bahagian dalam gigi..
..
hari ini aku mula belajar masak..
bila dah menyewa ni..
aku cuba2 la turun ke dapur..
"omak.. aghi (hari) nie abang masak sardin goreng..
semuonyo ikut resepi omak...
tapi tak menjadi sosodap omak buek ..
tonyato abang tak bodayo nak masak sehebat omak..
nampak ea topakso ar tunggu balik soghomban sok
kok baghu (baru) ar dapek moghaso sardin goreng mak..
kepadakawan-kawan serumah
kalau topodeh tadi..
maaf la yo.. den ni ikut ckp mak den..
mak den yang gomar masak podeh2..
(tp tak pedas sgt kot td...??)
hehehe...
.
p/s - den tongah ghisau (risau) ni.. kok ado yg sakit melancur malam kaghang... ish3x.. mampuih den!

5 comments:

princess pisang said...

ingt..dlu2 tkt kalau misi dtg skolh..haha
ko msk?nk raaseee....

sarah zulk said...

hahaha.. sardin pun sodap..

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

org nogori p UTARA..hambek..tergeliat lidah..hehhehehe

IMANSHAH said...

lama tak tengok..kat skolah menengah dah takde kot

Anati Soki said...

muka masing2 happy je gigi dah takde.. wakakaka