I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, January 31, 2010

Ikhlas tapi jauh

tak de duit pun masalah, byk duit pun masalah gak!!! poning kopalo den ni ha!! apapun sojak mondapek duet yg byak nie, kohidupan den bayk yang tak tontu aghah. manokan pulak asyik nak bobolanjo pada yg bukan2 yo.. tgok la hidup tak sampai sominggu, duet den byk habeh boli fastfood yo.. macam mano tak gomok.. gomok ko den ni ha???

Alhamdulillah, syukur pada Allah, dgn rezeki elaun kali ini, aku dapat berkongsi bayk perkara dgn orang2 yg terdekat terutama adik aku, Fatin Munira I. yg telah bayk membantu menyelesaikan masalah kewangan aku dulu. Nasib baik ada adik yang sama tmpat belajar.. ada gak tmpat nak mengadu bile tiba masalah..

Cuma kali ni nafsu bershopping tak byk sgt.. mungkin mood tak datg lagi sebaliknya aku byk membeli peralatan keperluan di bilik. Memeliki kehidupan yang sempurna di bilik adalah kemestian kepada aku. Tak kira la bilik di rumah ke? di hostel ker? semuanya menjadi kepentingan kepada aku. Sebab tu aku jarang berkira kalau nak beli pewangi2 bilik, hiasan2 bilik dan sebagaiNya. Baik aku beli dari mengharapkan maktb menyediakan kemudahan2 ni yang tak tentu bila dapatnya.

Namun ada segelintir manusia yang suka mengambil kesempatan ke atas kelebihan kite.. sikap sebegini tak seharusnya dilakukan walaupun sekadar bergurau. Mungkin pada orang lain bergurau, tp aku memandangnya serius. Pengalaman lampau telah menyedarkan aku.. atas kesilapan sendiri juga mengajar aku supaya tidak menganiaya orang lain. Belajar lah memberikan sesuatu dengan ikhlas, barulah kita akan menerima apa yang diberikan itu dgn ikhlas.. usah mminta2 setelah memberikan sesuatu. Aku teringat apa yang dikatakan oleh cikgu Hayati, guru bahasa melayuku... "kita hendahlah melupakan apa yang telah kite berikan kepada seseorang supaya kita mencuba mengikhlaskan niat kiter itu sebaik mungkin"

Mak pun selalu bercerita tentang hadiah perkahwinannya yang terlalu byk sehinggakan boleh diagih2kan kepada adik beradiknye yang lain. tp bukan itu yang ingin aku ceritakan... mak mengatakan selalunya apa yang kita berikan kepada seseorang tak mungkin kita akan memperolehi balasan dari orang tersebut.. tp mungkin pada orang lain... !! aku sentiasa setuju dgn apa yang emak perkatakan apabila melihat jarang orang yang rapat dgn aku memberikan apa2.. sebaliknye menerima dari orang yang tak aku harapkan.. pengajaran hidup kali ini, ikhlaskanla segalanya.. berusahalah..

Hujung minggu kali ini byk dihabiskan dengan riadah menjamu selera.. hahaha!! apapun bershopping ke Prangin Mall bersama Nadiya k., Farhana Fauzi, Fariezza Rahim dan Jailani T Mohamad.. memang meletihkan!! aku tak beli apapaun melainkan makanan!
Cuma malam sebelum tu jer.. aku bersama Adik, Fatin Munira Ishak dan 4 orang rakannya yang lain ke tesco utk menikmati Pizza Hut.. sesekali berbelanja apa salahnya.. Kadang2 bukan makanan tu yg kite tgok, tp masa yg di luangkan tu yang lebih bernilai utk dikongsi bersama. aku happay makan bersama adik dan junior2.. rasa seperti sebuah keluarga.. makan dan gelak.. ok per!! nyum3x..



No comments: