I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, October 23, 2011

Masa Depan



Lama menyepi. Itu yang aku rasa. Sekarang berada di bumi Seremban. Bercuti selama seminggu. Cuti pertengahan semester dan Deepavali. Apa-apa cuti pun aku tak kisah sebenarnya. Semuanya aku sambut dengan rela hati, apatah lagi kalau dapat pulang ke kampung.


Kali ni pulang ke kampung dengan perasaan yang berbelah bagi. Sama ada untuk seronok atau tidak seronok. Seronoknya segala beban tesis telah pun hampir-hampir selesai. Yang tak seronoknya, terpaksa bersedia mengulangkaji untuk menghadapi peperiksaan. Huh..!!


Letihnya kudrat dan keringat memikirkan apa yang akan aku tempuh beberapa hari ini dan akan datang. Beban tesis. Exam. Kursus KISSM. Inilah cabaran-cabaran menjadi guru hari ini. Sapa cakap belajar nak jadi cikgu senang. Tak semudah yang disangka.


Dulu ada orang cakap, "ala, kalau lembu masuk maktab pun boleh cemerlang, boleh jadi jadi cikgu !!"

Itu mungkin cakap-cakap orang zaman dulu. Zaman perguruan hari ini, "You failed, I tendang u keluar. Ada ramai lagi orang nak jadi cikgu kat luar sana,"


Sebab tu jangan pelik. Zaman aku dulu, yang mohon borang perguruan ada lebih kurang 90 ribu. Yang layak untuk diinterview lebih kurang 5000 orang. Dan layak mendapat tempat di Institut Pendidikan Guru (IPG) adalah seramai lebih kurang 3000 orang. Aku adalah antara 3000 ribu tue. Syukur Alhamdulillah. Doa emak abah. Doa anak-anak murid. Doa cikgu-cikgu.


Itu zaman aku. Kalau zaman adik aku sekarang ni. Lagilah mencabar pemilihannya. Jangan terperanjat kalau straight a's pun ada kat kelas dia.


Apapun, sementara ada kat kampung ni.. biarlah aku berehat secukup-cukupnya. Bangun je pagi, terus pegi dapur. Makan apa yang dah emak masakkan sebelum keluar pergi kerja. Lepas tu makan. Makan lagi. Makan lagi. Makan lagi.


Tapi yang tak boleh blah.. makan sambil buku Education kat sebelah. Syahdunya percutian semester kali nie...


Apa boleh buat. Saya yang menurut perintah. Ikhram.

.

p/s - Ingat esok nak breakfast dgn pizza la.. ??. Gambar kat atas gambar lama k?

.

12 comments:

zazaw said...

untung lah sir
dapat balik kan

zazaw hari raya haji pun tak dapat balik

sedih final around the corner
:((

- abdul hadi abdul muti - said...

selamat bercuti!!

Azham Vosovic said...

cikgulah penentu masa depan anak2 murid tu huhuh

KinosKoko said...

wok...aku nak balik gak..wuuuuu sob sob

Liyana Zahim said...

Kurus beno ckgu.. Ape rahasia? Share2lah.. Heheheher..

Papa Mifz said...

mkn buku education kat sebelah...tunggu la hbs mkn dulu bro...hehe

::FAIZ FARISH:: said...

sweet ar pic

✿ nurulfatin ✿ said...

pndai bdk2 tue berlakon hahahah

delarocha said...

org tgh study kan.. nak buat camne, memang banyak perkara yang harus dikorbankan. susah susah dahulu, berseronok kemudian... ahakss

adwafarahin said...

hanya org yg rse je tau ssh senang jd cikgu nie

Edy Fee said...

dah mcm abg ,mithali lak gmbar duk ngan budak2 tu..mkan je keje ko.hehee

izfanora said...

jd cikgu mmg xsenang.. dh pnh jadi dh.. demam ! huhu..