I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, November 27, 2011

Bermulalah Kehidupan..



Ada waktu, kita suka rindukan sesuatu yang bukan milik kita, bukan..?? Aku pun begitu.. Kalau zaman belajar, aku rindukan saat-saat aku bersenang lenang di rumah. Bila sedang bercuti sebegini, aku rindukan kehidupan semasa belajar di maktab. Sebenarnya bukan rindukan melalui saat-saat kuliah, tetapi aku lebih rindukan kebebasan yang aku ada.. yang pernah aku miliki..


Tinggal di rumah, aku berasa seronok juga. Sekurang-kurangnya aku tidak perlu lagi menghitung baki-baki duit yang aku perlukan untuk membeli makanan. Aku tidak perlu lagi berjalan jauh semata-mata untuk makan minum sehinggakan terpaksa makan megi yang sentiasa ada di dalam loker kerana malas bergerak... dan banyak perkara lagi tidak perlu, itu dan ini.


Namun gaya kehidupan aku mulai berubah kini. No fast food. Tak boleh keluar malam sesuka hati lagi. Mungkin semuanya kene mintak kebenaran. Tak boleh bangun lewat mengikut kehendak diri lagi. Nak tido lewat-lewat sket-sket pun tak boleh.


Lebih-lebih emak tengah bercuti tanpa gaji sekarang nie dan memang selalu ada di rumah. Memang kebebasan mutlak itu semua tiada lagi. Menetap di rumah bagai melalui fasa kehidupan yang telah berundur beberapa langkah kebelakang. Menjengah ke alam remaja semula.. yang penuh peraturan dan pemantauan.


Tetapi, aku tetap bahagia hidup di rumah. Buka saja mata.. makan, makan, makan !! Mak pula asyik masak, masak, masak !! Tak perlu fikir apa-apa.. Jadi untuk tidak membuang masa.. aku telah pun membeli sebuah novel inggeris. Matlamatnya bukan untuk menghabiskan novel sebuah ni, tetapi lebih untuk membuang rasa bosan. Itulah kegunaannya google translate.. betul tak? hahaha...


Sebenarnya aku suka novel yang menggunakan kertas recycle. Aku suka baunya.. dan ketebalannya.

.

p/s - bermulalah jadual menonton rancangan masakan serta menyuapkan atuk makan sambil mendendangkan lagu-lagu tradisional. Nak jaga orang tua mesti ada style..??

.

4 comments:

Addin said...

kita sama ! haha addin suka bau buku ^^

Lelaki Ini said...

hahahah
tue la..
if dah bosan ..
beli jekw byk2 novel!


eh..kita sama!
suka bau buku yg paper recyle!
pelik kan???

ikan said...

besh duk rumah leyh makan2

meyh dtg blog, anda ditag

http://seliparhitam-taliturqoise.blogspot.com/2011/11/contest-blog-simple-by-bubu.html

c'axoera said...

kebizian mggu ni....teraksa mengadaikan blog skejap...apa pun benda dlm kotak tu mmg nampak best hahahah :p