I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 1, 2011

Bersabarlah Emak, Hanya Tinggal Beberapa Hari Saja Lagi...



Masa menulis entry, aku sudah pun berada di hostel maktab di Penang. Bercuti hampir seminggu di maktab memang 'mengenyangkan'. Mana tidaknya asyik makan-makan jer kejenya. Dan kali ni pulang ke maktab dengan hasrat - perlu study unutk menghadapi peperiksaan akhir.


Sejak kebelakangan ni, emak tidak seperti dulu ketika menghantar aku pulang ke maktab di bus stop. Kalau dulu, dia la yang banyak celotehnya. Bising takut ketinggalan bas. Bising mana aku letakkan tiket bas, takut kehilangan tiket saat-saat akhir. Bising dengan beg-beg yang banyak aku bawak dari rumah. Bising suruh beli bahan makanan sebarang dua nak naik bas. Macam-macam yang dibisingkannya.


Tapi, bising-bising pasal jimat-jimat gunakan duit, itu yg paling takkan emak lupa ingatkan kat aku. Hahahaha... Al-maklumlah, anak lelaki dia sorang ni kuat makan kan? hahaha..


Tapi sejak du menjak ni, terutama semalam, senario emak yang suka untuk 'bising-bising' ituu seakan-akan hilang. Emak asyik diam saja. Sepatah aku tanya, sepatah yang emak jawab. Adakala ada jugak yang emak tak jawab.


Balik-balik disuruhnya aku buka enset untuk melihat gambar-gambar yang kami tangkap sepanjang cuti tempoh hari. Sejak abah dah ada enset canggih sket ni, aku bluetooth kan sebagai kenangan emak bila teringatkan aku. Dia senyum, tapi air mata dia seakan-akan bergenang.


Aku sebenarnya sedih juga. Kalau dulu-dulu masa awal-awal semester, aku yang macam nak merengek-rengek minta dipujuk sebab sedih meninggalkan rumah. Kali ni seakan-akan terbalik pula senarionya. Aku pulak la yang menabahkan hati emak. Kadang-kadang aku usik emak supaya emak tak sedih sgt.

Dari petang, dia dah cakap dia sedih..

Hahaha.. mana tak sedihnya. Dua-dua anak balik maktab sekali. Jadi rumah jadi sangat sunyi. Nasib baik ada si Iman, penyeri rumah.


Bila aku tanya, "kenapa emak sedih..??" Nak tau apa emak jawab ??

" Yo la, mano tak sodeh, lopeh ni sapo la yang nak makan apo yang mak masak.."


Hahaha.. aku bantai tergelak. Itu ker yang buat emak sedih sangat. Tapi bila kami berdua tak de, aku pasti emak sedih sebab sapa lagi nak tolong kemaskan rumah sebab adik perempuan aku, si Fatin sangat rajin membantu ringankan beban emak. Sapa lagi nak memeriahkan suasana di rumah kalau bukan kami adik beradik.


Apapun semoga emak tabah yer.. tak lama jer lagi abang dan adik fatin akan balik ke rumah. Cuma tinggal beberapa hari saja lagi.. Lepas tu tamatlah pengajian abang di maktab (Insyallah, mudah-mudahan; doa-doakan yer). Emak, doakan abg dan adik Fatin berjaya ! Amin.


Sampai jer bus stop Sg Nibong, penang.. classmate, Aisyatul Nur @ selipar merah telah pun menjemput kami adik beradik. Apalagi, perut pun sudah berkeroncong. Jadi tak teragak-agak lagi menjamah Mcd di awal pagi. murah rezeki kami kan?


p/s - pagi tadi abah call bagi Maxis ada call abah - sebab tak bayar bil broadband sebulan. Eleh baru sebulan.. Kecoh betul Maxis nie..!!
.

13 comments:

Umie Artoqiemie said...

alolololo.. anak omak ni.. sweet sangat :’)

adwafarahin said...

haihh anak omak nie belajar rerajin nk exam nie yor..nnt blk mkn la ape sje yg mak ekau masak tu pueh-pueh! :P

delarocha said...

mcD buat saya terliur

@xiiinam said...

Haih...teringat pulak Bin ckLah kat asrama tu.......huhu.

Nia Ridzwan said...

Bagus2, anak mak. doa2kanlah kesejahteraan mak mak mak ayah selalu ya :)

good luck for ur very the final exam ! Rabbi yassir wala tu'asir ya kareem :)

ShahzCudin said...

Alahai anak omak, alahai anak omaakk..
selalu2 call omak tuh..

IMANSHAH said...

jaga perut tu, muda lagi

ch000tz axoera said...

lovely family xoxo!

cha zainol said...

sedar tak kau cuma 8 hari untuk bersama aku. --' tengs belanja mcd.

Maicher said...

as always, u have wonderful words to describe how rapat u're with your mom.

nanti mintak la posting dekat² dengan rumah. mesti mak anda happy. mueheheeh

Daddylicious said...

macam anak mak la...maxis tu kejam kan...hehe

Papa Mifz said...

perhabis duit utk mkn ok lg..jgn utk yg bukan2 ha ini not good...

* masuk duit collection kedai,then keluar balik utk bayar supplier..:)

Fatin Aliyya said...

alahai comel je mak kau.haha.itulh sifat emak, risau x habes2 kan.hehe