I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, April 26, 2011

Attitude

Attitude...?? atau sikap..

Semua orang ada attitude masing-masing dan menjadi seorang guru, attitude mestilah boleh dicontohi dan dipercayai oleh orang lain. Dari zaman persekolahan, aku sering memandang sikap guru-guru aku.. dan mereka memang layak dicontohi...

Kini aku sendiri yang perlu menilai peribadi aku.. kerana aku bakal menjejakkan kaki dan berkhirmat dalam profesion perguruan yang aku bangga-banggakan ini..

Semalam, aku dan tiga lagi rakan guru pelatih yang lain datang semula ke inst. perguruan bagi berjumpa pensyarah pembimbing kami bagi mendengar ulasan terhadap penyeliaan pengajaran kami. Sebagai salah seorang guru pelatih.. aku berterima kasih kepada pensyarah pembimbing aku kerana telah menilai dengan baik dan markah yang diberikan bukan sekadar markah yang kami inginkan tetapi lebih kepada penilaian yang teliti dan sangat ikhlas.

Secara jujur aku bukan mahukan markah yg tinggi, tetapi lebih kepada penilaian yang aku tau di mana kekuatan dan kelemahan aku semasa dinilaikan... aku tidak pernah kesal bila ada pensyarah memberikan markah yang tidak begitu cemerlang, namun markah itu mesti mempunyai alasan-alasan yang munasabah yang membina ; yang boleh aku guna untuk meningkatkan prestasi aku sebagai guru nanti..

Baiklah.. semasa kami berbincang, di atas buku notanya terselit markah kami.. aku rasa dia memang sengaja ingin menonjolkan markah kami secara tidak langsung.. dan markah aku tidaklah teruk sangat.. agak baik juga untuk mengajar subjek english.. subjek maut bagi aku..!!

Sebenarnya aku sendiri terlebih dahulu mengetahui kelemahan aku dalam subjek ini..

Di dalam perbincangan kami itu, aku mendengar saja komen pensyarah aku itu.. semua kata-kata dia adalah bernas dan sangat baik untuk didengar. Aku tiada masalah untuk menerima kritikannya. Lembut tetapi tegas, sebagaimana tegasnya dia memberikan markah kepada kami..

Yang menakjubkan ialah.. setelah aku mendengar setiap ulasan-ulasan yang lebih berbaur kepada negatif dari semua orang.. aku tampil ke hadapan membuka pandangan aku sendiri.. Aku ubahpersepsi yang sedia ada..Aku berpendapat, sebenarnya aku berasa aku sangat teruja dan gembira mengajar english.. Aku lihat pensyarah aku memandang wajah aku dengan begitu fokus.. sangat fokus ke mata aku.. aku berusaha sedaya menyusun ayat inggeris aku..

Aku faham, walaupun aku tau aku seringkali menggunakan sebutan dan tatabahasa yang silap dalam mengajar, tapi aku sentiasa mencuba yang terbaik dalam mengajar subjek ini. Aku tidak menggunakan bahasa melayu pun bila mentransletekan perkataan2 yang anak2 murid aku tidak faham. Sebaliknya menggunakan gambar dan main peranan untuk mereka memahami aku. Itu cara aku.. dan aku fikir ramai orang lain yang menggunakan b.melayu sebagai langkah penyelamat yang mudah tapi tidak aku.

Aku cuba sebaik mungkin. Dan apa yang paling penting, aku sentiasa memahami masalah murid-murid aku. Aku tahu mereka lemah dan aku pernah merasai pengalaman seperti itu, malah lebih teruk lagi.. jadi aku tidak mahu mereka mengalami nasib yang sama seperti aku.. aku mahu mereka enjoy bila belajar english bersama aku.. jadi untuk memahami masalah mereka, bukan keupayaan berbahasa inggeris itu yang perluakn sangat.. sebaliknya pemahaman dari seseorang cikgu itu sendiri.. dan itu adalah kekuatan aku...

Rupa-rupanya pensyarah aku menyedari kekuatan aku itu.. aku tunjukkan komen yang dia tuliskan dalam buku rekod aku, ada menyebut tentang attitude aku yang baik dan bercirikan seorang guru yang benar-benar ingin membantu mutrid-murid aku.. Aku highlightkan.. kerana itu adalah kekuatan aku.. dan dia menasihati aku agar kerap membaca. Aku menghargainya.

Sebenarnya, menjadi seorang guru.. jgnlah takut membuat kesilapan sebagaimana kita mahu anak2 murid kita belajar untuk mencuba.. begitulah jugalah dengan kita.. kita juga harus belajar mencuba dan melakukan kesilapan.. dan attitude aku itu.. iaitu sentiasa menerima kritikan dengan baik dan positive sebenarnya menambahkan lagi keyakinan aku..

Kini, biarpun markah aku hanya sekadar baik.. tapi aku rasa, aku seolah-olah mendapat penilaian yang terlalu baik atas sikap positif aku tadi.. dan anda semua boleh menjadi seperti aku.. kemudian anda akan rasa hepi sepanjang hari... biarpun kelemahan anda telah ditonjolkan secara jelas...


setiap orang ada kelemahan.. dan kita tutup kelemahan kita dengan kekuatan sedia ada kita.. kita akan jadi yang lebih baik setiap masa..

.

p/s- cita-cita aku kini... aku ingin menjadi salah seorang cikgu cemerlang di Malaysia.. boleh tak?

.

No comments: