I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 4, 2011

Muntah & Berak

salam..

maaf, entry kali ini agak menjijikan.. tapi inilah lumrah dunia.. lumrah dunia pendidikan.. Jangan hanya terlalu memandang yang indah-indah saja..


Hari ini selepas perhimpunan aku mengajar lagi ke kelas 2 Budiman.. kali ni dah pun beralih ke topik PLANT. Plant need specific volume of water to growth.. tengah seronok-seronok mengajar, tetiba kelas aku gempar dengan sekumpulan pelajar membuat bising di bahagian belakang kelas.. Alamak !! Apa halnyer ni..??


Guru : kenapa ni?


Murid 1 : saya sakit perut. (sambil menangis-nangis tanpa dapat dipujuk. Tangan hanya memegang perut. Aku lihat tangan sebelah lagi memegang bungkusan plastik berisi baju) Hati aku dah tak berapa sedap dah..


Guru : kamu nak terberak ker?


Murid 1 : (Diam)..


Guru : Kamu dah terberak ker?


Murid 1 : hurm.. (tunduk dan mengangguk).


Guru : Adooiii.. !! Jom ikut cikgu g tandas.. jom !


Murid 1 : (Kaku. Tak bergerak sedikit pun. Air Mata makin menitis rancak.Ala.. bersalah la tu !! Malu pun iyer jugak ..)


Guru : Orang lelaki tak boleh menangis. Orang laki mesti kuat. (Aku peluk dia, barulah dia mengikut aku).


Selang beberapa minit aku 'menyettlekan' budak tu !! Aku kembali mengajar topik subjek sains aku tadi.


Guru : Baiklah kelas. Kenapa biji benih kat bikar A dengan B tu tak membesar..??


Murid-murid : SEBAB KURANG AIR !!!!!!!!!!!!!!


Guru : Kenapa biji benih kat bikar D tu pun tak membesar? Sapa yang tahu angkat tangan.


Murid 2 : Sebab biji benih D terlebih air.


Guru : Kenapa biji benih kat bikar C boleh membesar ??

(Murid 3 mengangkat tangan)


Murid 3 : sir ikhram, kami nak.......


(Aku memandang ke arahnya dan bersedia mendengar.. tp lain pulak halnya...)


Bluek !!

Tak sempat nak cakap apa.. muntah dia dah meleleh.. Segar dalam ingatan aku macam mana muntah die melimpah ruah tertumpah kat atas lantai depan kelas tadi..


Bila ada hal-hal terpencil macam ni, sebagai guru memang tak leh panik sebab terpaksa berhadapan dengan dua masalah. Pertama, masalah budak yang muntah. Kedua, nak menenangkan keadaan kelas yang gempar gempita... Bukan tak tahu, mulut budak2, lebih2 bebudak kelas Tahun Dua ni, ramai sangat yang kepohnya...


Guru : La.. kenapa tak bgtau sir tadi.. ?? Awak ni.. lepas sorang-sorang la.. jom ikut sir g tandas..!!


Aku pun terpaksa la uruskan die, pakaian die.. nasib baik tak apa2.. masalahnyer sekarang.. lantai kelas tu..!!Eii.. terpaksalah aku cari mop dan guna je penyodok kelas untuk membersihkan lantai kelas tu.. Nampaknya hari ini aku terpaksa menjadi mangsa deraan anak-anak murid..


Murid 3 : terima kasih sir Ikhram.. (muka sejuk jer.. lepas muntah !!)


Guru : Awak ni.. !! seronok la tu membuli saya hari ini.. hahahaha.. (masa ni aku ketawa memang kuat!!)


Ucapan terima kasih tu berjaya menyejukkan hati aku.. Sapa cakap jadi cikgu, senang !! Lepas ni, sapa yang baca entry ni yang pernah terberak dalam seluar dulu2 mesti teringat kenangan korunk masa sekolah dulu2..kan ?? hehehe... !!

.

p/s - susah jugak kan bila teringatkan orang yang jauh dan selalu sibuk nie??

.

6 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

weh yakess yakesss tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkk
hahaha

esok aku g pd ade kursus orientasi guru baru !

zazaw said...

adoiii sir ikhram
kalau aku tuuu dah muntah berlilah
:)

Adlan said...

hehe..cikgu nih baik lah...;p

Nulia said...

alamak ,inilah risiko ringan yg bakal dhadapi jd cikgu ..huhuhu..

baru rasa semangat isi borang guru dah kuar entri bab sensitip...huhuhu

ASyraff Ryu said...

jadi pendidik ni kene la sabar.mulia kot tugas ni..malangnya ader certain yg anggap keje ni as last choice..ape nye manusia camtu

Anati Soki said...

oh sir... hehehehe...
anat haritu kena gak cmni.. budak darjah 2.. berak dlm suar.. anat dah panik tme tuh.. last2 mintak tlg guru kaunseling tolog setle kan.. nk tinggal kelas risau plak.. hehee