I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, August 27, 2011

Perjalanan Pulang Ke Desa.








Akhirnya masa yang ditunggu-tunggu telah pun tiba. Selesai tanggungjawab untuk program internship di sekolah, aku dengan kadar seberapa segera telah pun bergerak pulang ke desa tercinta.


Perjalanan pulang ke kampung kali ini, aku serahkan bulat-bulat kepada adik perempuan aku untuk menguruskannya. Dari urusan nak beli tiket, nak urus kehadiran bas, nak tanya itu ini kat kaunter bas, semua dia yang buat. Aku tau naik jer. Saja bagi pengalaman sebagai persediaan bila aku takde bersama dengan dia lagi di maktab pada masa akan datang.


Terima kasih kepada kak P'nut kerana telah pun menghantar aku ke stesen bas. Tak rugi berbuat baik kepada semua orang, sebab satu-satu masa nanti jikalau kita susah ada orang yang akan membantu. Sampai-sampai saja kat stesen bas, bas dah pun dipenuhi penumpang. Inilah kali pertama aku berkelakuan macam ni. Selalunya sejam sebelum bas gerak, aku memang dah samapi stesen bas. Kadang-kadang lebih awal dari tu.. Perjalanan mengambil masa 5 jam dari Penang ke Pudu..


Disebabkan terlambat nak cari tempat berbuka, jadi sampai je Pudu kitaorang pun bergegas ke KFC Pasar Seni. Makan kenyang-kenyang terus bergerak ke KTM Kuala Lumpur. Masa kat stesen ni, memang tak ramai orang. Aku dah boleh tarik nafas lega dah. Lagipun abah yang beria-ria suruh naik komuter. Senang dia nak jemput kami di Stesen Sg. Gadut. Ikutkan aku nak nauk bas jer..


Sekali sampai kat KL Sentral.. Ambik kau !! Orang masuk kat dalam komuter bukan sesak macam sardin lagi dah.. tp sesak macam nasi kerabu. Aku dengan beg-beg yang banyak.. lepas tu nak melayan mat-mat bangla main redah masuk macam tak de perasaan.. memang menyakitkan hati !!


Dah la masuk dengan kasar, boleh pulak buat macam negara sendiri. Dah la dalam sesak-sesak, boleh pulak sebuk-sebuk nak bersms, nak bercakap kat fon.. dah la cakap kuat-kuat macam lupa yang ni bukan negara diorang. Memang aku tak boleh terima.


Bila mereka angkat saja tangan.. Wow !! Bau dia... memang mengkhayalkan.. aku ingat sebaldi deodorant pun tak tentu boleh menyembuhkan penyakit 'ketiak berbau' tue.. huh!! Apa la malang nasib aku hari ni..!


Apapun akhirnya, kami semua selamat sampai ke destinasi stesen terakhir. Bila orang dah tak ramai, barulah kami bertiga ni dapat duduk kat lantai komuter tu.. Siap nak posing-posing..!! hahaha.. bestnyer pulang ke desa halaman.

.

p/s - bestnyer td sahur. makan nasi berlaukkan ayam masak gulai cili api, sardin goreng mak kite, ayam goreng dan air teh buatan mak.. puas makan sampai tambah 3x. Sori.. huhuhu.. !!
.

13 comments:

ckLah said...

Seronok dia ya jumpa mak ayah...


Selamat hari raya dari ckLah. Maaf segala kesalahan tulisan ckLah kalau ada...


تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال

ZWAN SABRI said...

wah! sedapnya sahur.. bestkan bila bersahur dengan family sendiri...
btw, SELAMAT HARI RAYA..
erm, lawakla gambaq2 tu.. HAHA


MySuaraBlog: Golongan Apakah Kita?

::FAIZ FARISH:: said...

wah jd model gituw

::FAIZ FARISH:: said...

slamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin

- abdul hadi abdul muti - said...

selamat hari raya!!

ctpayong said...

Bismillah

Alhamdulillah sudah selamat sampai ke destinasi serta dapat bertemu mak & ayah tercinta.

kakCT ucapkan selamat hari Raya Aidilfitri.

Eazy Izzuddin said...

oh bestnya...
dapat balik kampung dr perantauan...
ku memang di sini saja
tak merantau mana2..
teringin nak merasa..
;)
selamat pulang..
xD

Hans said...

hahahaa
aku memahami macam mana azabnya bau ketiak berbau diorang tu
ngeri pula bila teringat pengalaman lama
hahaha

aziekz said...

amboi...seronoknye,,blik kg,,,
akak dah tak merasa dah blik kG,,,dah menetap KG,,kje pun kt KG,,so takdernye blik2 Kg,,,
hahaha..sempat lg berposing,,,,
ok..selamat berhari raya,,semoga berbahagia bersama keluarga tersayang dan,,tercinta...:)

izfanora said...

makan sungguh yer, macam berbuka pula.. hihi..

betul lah, kenapa perangai mereka macam tue. kita yang dlm negara sendiri nie pun kdg segang-silu nak jawab call..

Aman Ibrahim said...

Welcome home cikgu~ *dengan senyuman paling sweet hehehe..


Selamat hari Raya Aidilfitri~

About the bangla2 thing, no komen but next time depa wat bising dgn enset tuh, amik ja enset baling keluar, boleh x? hehehhe..

A Crack Mirror said...

ikhram..kelakar lah kamu ni...adoi2!

apa2 pun tu sume sedikit ujian kot sebelum sampai ke kampung halaman...haa..sekarang mesti da lupa kan bau tu...ahahahhaa~

nway..selamat hari raya aidilfitri am.

amir aizat said...

biasalah pendatang asing,hehe