I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, August 31, 2011

Eid Mubarak

Selamat Hari Raya Aidilfitri










Raya tahun ini, kami tidak pulang ke desa di Jelebu seperti tahun-tahun yang lepas. Memandangkan atuk tidak sihat dan berada di rumah makcik di Kuala Pilah. Jadi kami semua berkumpul di sini.



Walaupun tidak berada di desa seperti biasa, namun kemeriahannya lebih kurang sama. Gelak ketawa pasti ada setiap kali bersua dan berbicara. Almaklumlah, bila sudah besar dewasa begini, jarang-jarang dapat berjumpa. Cuti raya macam ni la kami ambil kesempatan untuk bergembira berjumpa sanak saudara.


Seperti dua tahun yang lepas, kami tiga beradik terpaksa beraya tanpa abah bersama disebabkan abah terpaksa bekerja di pagi raya. Selalunya abah sibuk sehinggalah hari raya kedua. Jadi raya tetap diteruskan dengan bermaaf-maafan bersama emak, dan sanak saudara yang lain-lain. Namun untuk menyempurnakan hari lebaran ini, aku tetap mengunjungi abah bermohon maaf di tempat kerjanya.


Walaupun di rumah, mak dan ibu saudara hanya membuat rendang ayam, namun nikmat berhari raya menyempurnakan hajat di hati untuk merasa enaknya rendang daging apabila berkunjung beraya di rumah saudara yang lain.


Hari raya tahun ini, menyaksikan atuk yang kurang sihat. Atuk tidak dapat lagi bergerak dari pusat ke bawah. Setiap pergerakan atuk memerlukan orang lain yang mengangkatnya. Adakala semput juga dibuatnya. Namun aku selalu berpegang kepada apa yang emak selalu nasihatkan.


"Kalaulah manusia tahu bahawa menjaga ibu bapa pada usia tua mereka, Allah akan memberi ganjaran mahligai di syurga nanti. Sudah pasti ramai manusia berebut-rebut untuk menjaga kedua ibu bapanya"


Jadi, aku rasa disebalik ketidaksihatan atuk, sudah pasti ada hikmah di mana-mana selain mengajar kami semua anak dan cucu atuk erti kesabaran malah menguatkan silaturrahim antara kami semua.


Aku selalu mengingatkan diri bahawa terdapat dua perkara yang akan menjadikan silaturrahim terputus. Pertama perasaan hasad dengki. Kedua, tamak pada harta dunia.


p/s - petang raya pertama beraya di Sri menanti. Seronok juga beraya dengan motor ni kan?

.

16 comments:

IMANSHAH said...

alahai sungguh jelas KEINTERPRAMEMANMU..hehe

selamat hari raya

ZWAN SABRI said...

Segaknya Am dengan baju melayu.. nampak macam meriahlaa.. jeles2.. HUHU..
erm, betol tu.. lai satu, kalau kita jaga orang tua kita, insyaallah, annti bila kita tua, anak2 kita plak akan jaga kita.. ;)


MySuaraBlog: Malu Dapat Duit Raya

eddy syrol said...

happy eid mubarak

Azham Vosovic said...

keluarga besar, raya mesti best!

~Nana 귀여운~ said...

uihh..meriahnyerrr..
syok betul kalau dapat raya ngan keluarga sebesar tuh...huhuhu

umairah ha-neul said...

nadiiaa !

amir aizat said...

slamat hri raye!

delarocha said...

ziarah menziarahi amalan mulia.

Fara E's said...

comel la #tiba2 , haha

Edy Fee said...

smart pic bersalam tu.hehehe

pembaris said...

warna-warna bersemangat

aziekz said...

stuju2,,,hasad ngan tamak,,mmg manusia ni sggup putus saudara,,
mintak2 jauhkan dari sifat tersebut,,
sayang keluarga pasti diri ini disayangi jua,,

ckLah said...

Hati-hati bawa motor tau!

Muhd Aizie said...

Nak duit raya?
tak nak duit biru.
heheh

Zul Fattah said...

penuh bergaya..haha..
salam kenal..
slamat hari raya.

aiman fanboy k-pop said...

amboooiii...segak berbaju melayu..heehee..sambut raya ke menikah ni bang ooii....



p/s:soorryy lmbat dtg...tenet lambat kat kg..thank komen entry aiman yg lpas okey?