I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, March 8, 2011

40 Dalil Apa Yang Murid-Murid Mahukan Dari Guru Mereka.


Salam Keinsafan.. Hari ini merupakan satu hari yang paling bersemnagat untuk aku.. Siapa cakap tidur yang cukup itu tidak penting. Hasilnya, sepanjang hari kat sekolah aku asyik ketawa, ketawa, dan terus ketawa.. aku rasa ini adalah terapi yang terbaik untuk aku kekal ceria menghadapi latihan praktikum yang bagi aku sangat mencabar sebenarnya.. terlalu !
.
Disebabkan aku tidak mempunyai pengajaran hari ini, jadi aku diberikan kelas ganti. Perkara normallah tu.. dan aku terima seikhlas hati. Selalunya guru-guru yang menggantikan guru lain ini akan menyuruh murid-murid buat kerja sendiri, main games dan macam-macam.. tapi aku tidak.. kali ini aku nak berbicara dari hati ke hati memandangkan aku masuk ke dalam kelas darjah 5. Hasilnya..
.
Apa Yang Murid-murid Mahukan Dari Guru Mereka..??
  1. Saya mahu guru yang sentiasa tersenyum apabila masuk ke dalam kelas.
  2. Saya suka cikgu yang gemar bercerita tentang pengalaman mereka sewaktu mereka bersekolah dahulu.
  3. Saya mahu cikgu yang tegas dan baik.
  4. Saya mahu cikgu yang mempunyai keikhlasan ketika mengajar.
  5. Saya mahu cikgu mengajar kami sehingga kami faham.
  6. Saya mahukan cikgu yang mempunyai kesungguhan dalam mengajar.
  7. saya nak cikgu mempunyai pengetahuan yang mendalam.
  8. saya mahu seorang cikgu yang mesra dengan anak-anak murid.
  9. saya mahukan cikgu yang gemar memberikan kami latihan yang lengkap.
  10. saya mahu cikgu sentiasa mengajar dengan cepat.
  11. saya nak cikgu yang sentiasa memberi kami peluang untuk bertanyakan soalan.
  12. saya mahu cikgu mengajar kami dengan jujur.
  13. saya nak cikgu yang mencurahkan kasih sayang dengan sepenuhnya.
  14. saya mahukan guru yang bermanfaat kepada sekolah dan masyarakat.
  15. saya mahu cikgu yang mempunyai suara yang kuat.
  16. saya mahu seorang cikgu yang tidak pilih kasih.
  17. saya mahu cikgu yang suka membantu murid-murid yang susah.
  18. saya mahu cikgu yang suka menjalankan aktiviti kuiz di dalam kelas.
  19. saya mahukan cikgu yang sporting yang boleh bercerita apa sahaja.
  20. saya mahu cikgu yang tidak membawa masalah dari rumah ke sekolah.
  21. saya mahukan cikgu yang tidak akan memperbodohkan anak-anak muridnya.
  22. saya mahukan cikgu yang aktif.
  23. saya mahu cikgu yang bijak bercerita tentang sejarah.
  24. saya perlu cikgu yang boleh bercakap dengan sopan.
  25. saya suka cikgu yang tidak meninggikan suara.
  26. saya mahukan cikgu yang tidak akan memaki hamun murid-muridnya.
  27. saya mahukan cikgu yang tidak akan melakukan perkara yang tidak senonoh kepada anak-anak muridnya seperti memegang tubuh murid-murid.
  28. saya mahu cikgu yang pembersih seperti tidak akan sanggup mengorek hidung di depan kelas. (hmm..??)
  29. saya mahukan cikgu yang tidak terlalu banyak peraturan.
  30. saya mahu cikgu tidak mencederakan murid-murid atau memukul murid-murid.
  31. saya mahu cikgu yang tidak akan tidur dan makan di dalam kelas.
  32. saya mahukan cikgu yang penyabar dan tidak akan membalas dendam kepada kami.
  33. saya mahu cikgu yang berpakaian cantik dan kemas.
  34. saya mahukan cikgu yang berdidiplin dan tidak merokok di dalam kawasan sekolah.
  35. saya mahukan cikgu yang tidak duduk di atas meja.
  36. saya mahukan cikgu yang kacak dan cantik.
  37. saya mahu cikgu yang tak 'control macho'
  38. saya mahu cikgu yang tidak akan menyanyi di dalam kelas.
  39. saya suka yang memanggil nama saya yang baik dan memandang kepada saya setiap kali mengajar.
  40. saya suka cikgu yang berbau harum.

begitulah hasil dari tinjauan yang aku lakukan di dalam kelas sebentar tadi. Pada awalnya mereka nampaknya seolah-olah takut untuk mengemukakan pendapat, namun setelah aku meyakini mereka bahawa aku juga pernah bergelar murid-murid, dan aku memahami perasaan mereka, barulah semua ini terkeluar..

wahai guru-guru.. dengarkanlah suara hati mereka yang 'bisu' itu, yang tidak pernah mereka suarakan kerana kita guru diberi keistimewaan itu untuk mendengarnya dari mata hati kita malah diberi peluang untuk memahami mereka dari sudut rasa yang terdalam..

8 comments:

Nana Liyana said...

mesti dowang xnak ckgu yg kuat nnges mcm sy kn :(

Nulia said...

Fasal 28 tue ..adeii, memang terjadi lorh di sekolah ... fuhhh ...
kalau saya , sy akn luah yang fasal 8 dan 16 ... hurm...biologi tecer and admat tecer ...very sad ...

IMANSHAH said...

haha murid2 saya suka cg yg selalu belanja depa..hadoi..pokai lah den

::FAIZ FARISH:: said...

stuju no 27...

Azmer Lias said...

owh,
bakal cikgu rupenya

nora said...

wow jujurnya budak2 tu

ENTRY HOT : Senyum ^_^

Tulip said...

waaaa..........
tak terkata2..
takutnya nak g sek..

Ezz@T! said...

wah2... suke dengannn semua kate2 tuu... mmg bnyk betul nyer...