I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, March 18, 2011

Laksam Yang Eksotik dan Mistik !!


Salam..
Sebelum nak bercerita panjang.. cewah !!..aku mahu mengingatkan anda satu perkara..!
.
Penggunaan hon kenderaan bukan bertujuan untuk memaki hamun pengguna jalan raya yang lain yer..!! Kesal dan Bengang bila ada pengguna jalan raya yang sesuka hati menggunakan hon sebab nak suruh penunggang motosikal jalan walhal lampu isyarat masih lagi merah.. 'Masih' ok ?? Sudahlah tak reti nak hormat orang lain, tak ikut peraturan pulak..?? Jadi gunalah hon kenderaan dengan berhemah.. gunalah hon masa nak halau lembu ker? nak say 'hai' ker ? nak bagitau orang di hadapan jalan yang terlindung ker? dan sebagainya..
.
Baiklah, semalam, maktam sekeluarga datang ke rumah keluarga aku. disusuli keluarga makcik.. Seronok sebenarnya berhimpun ramai-ramai, walalupun tak cukup korum.. hahaha.. Ayong Diana masih di UUM Sintok, Kedah.. Apapun seronok jugak lah.. !! Kitaorang tolong seronok kan untuk ayong yer?? hehehe...
.
Untuk mengejutkan emak yang sibuk bekerja.. kami semua termasuk mak tam yang bertindak sebagai ketua chef telah merancang untuk menyediakan juadah laksam sebagai minum petang.. kiranya bila mak balik keje petang nanti, semua dah tersedia la.. hahaha..!
.
Kali ini aku tidak membantu, tapi sekadar menyibuk !! keje orang laki bila semua sepupu dan mak sedara mereka masak ialah mencari periuk kukus di stor, dan membeli bahan2 yang tak cukup kat kedai.. hahaha.. Apapun dari jauh, aku lihat mereka lagi meriah tergelak bersuka ria di dapur dari memasak.. Apapun semuanya siap sebelum mak balik dari keje.. Bagus !!
.
Sampai je mak kat rumah, mak dah risau, apa nak masak untuk minum petang.. maklumlah orang datang rumah.. kami apa lagi.. !!!

!! SURPRISE !!!

Maktam menarik emak ke dapur... LAKSAM here !!! Hahahaha..
Dah macam surprise Eric Leong kat casa impian pulak dah..!! hahaha..
Jadi kenyang la aku makan laksam petang tu.. tiga pinggan kot makan laksam yang maktam buat.. memang sedap !! credit to maktam atas laksam yang sedap.. !! juga kat adik2 sepupu saya yang semakin matured dan pandai menolong di dapur.. rajin2 mereka semua ni.. !! tak de la kes2 yang nak buat alasan migrain la time orang masak, sakit itu la, sakit ini la.. tak de yer.!! hahaha..!! itu alasan 'orang' dulu-dulu.. orang sekarang semua sihat2..
.
Malam..
keluar window shopping ke Seremban 2 sekadar menjamu mata..
Aku perhatikan orang tetap ramai keluar berbelanja.. banyak betul duit diorang ni.. Apa yang aku sedar, aku semakin bijak berbelanja.. tidak lagi mengikut nafsu, sebaliknya bertenang dan memikirkan untuk keperluan sahaja.. walhal discount banyak,.. ada yang sampai 70% kat converse.. hahaha.. tidak, aku masih sayangkan kasut yang sedang aku pakai sekarang nie..!!


Last2, balik makan lauk kari yang mak masak.. tu yang paling best sekali.. Baru aku sedar, kali ini aku balik memang berniat untuk menjamu apa saja juadah air tangan orang2 kat kampung.. hahaha.. tq kat emak dan maktam saya.. !!
.
p/s - kalau mak tam ada hari2.. barulah aku boleh gemuk.. ye tak?? hahaha...
.

16 comments:

cha zainol said...

kau makan lah banyak mana pon adik. macam tu jagka lah :) untung.

cik ruby said...

meleleh air liur tgk laksam! huhu..

cik nurussalwa said...

lapa la pulak..

Reen Azreen said...

waktu ujan2..memang sronok bace entry nih

IMANSHAH said...

pergh org negeri pandai wat laksam..tabik2

ZWAN SABRI said...

Aiseyh, kuat makan jugak ek cikgu am nii.. btw, terliur la plak tgk laksam tuu.. HUHU

zazaw said...

cikguuu
gambar dgn pengukukus tu nampak mcm model
kukus yang bergaya
hahahahahahahha

Nana Liyana said...

wahhhh cedapnyeeee :P

i-one said...

meleleh air liur ni.salam perkawanan.iam i-one from indonesia,if u have time,visit my blog

Anati Soki said...

kahahaha.. igt mistik apa la tadi.. part mistik tuh menarik perhatian gila..wakakakak

iKhRam said...

cha zainol : tu la.. makan byk tak jadi apa kan?? untung tu memnag la unutng.. tp kesian la kalau kurus mcm ni jer,.. hehehe

iKhRam said...

cik ruby : memang kene meleleh.. sebab sedap sgt.. !! credit to mak tam

iKhRam said...

cik nurulsalwa : lapar ? jom kita jalan-jalan cari makan..

iKhRam said...

Reen Azreen : waktu tak ujan pun best jugak...

iKhRam said...

IMANSHAH : KITAkan satu mALAYSIA

iKhRam said...

Zwan Sabri :saya mmg suka mkn..