I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, March 29, 2011

Jodoh !!

(sori.. pic ni anak murid yang tangkap.. tu yang nampak macam tak sempurna jer!! hehehe!! )



salam Satu Malaysia..

Hari ni nak berpatriotik sikit.. al maklum sajalah hari ini aku mengajar sedikit-sebanyak berkaitan sejarah Malaysia kepada anak-anak murid..


hahahaha..

kanak-kanak ni sebenarnya mempunyai banyak persoalan dalam diri mereka.. Mereka mempunyai semangat ingin tahu yang kuat terhadap apa yang mereka perhatikan tentang dunia.. Oleh itu, tingkahlaku mereka akan kelihatan lebih suka untuk bertanya itu dan ini, walaupun adakala pertanyaan mereka sangat pelik dan sukar untuk dijawab.. dan adakala tidak perlu dilayan sangat kalau ia tidak membantu kepada perkembangan kognitif mereka..


itulah yang berlaku kepada aku..

akibat terlalu bosan menjawab persoalan yang kerap dan tidak penting.. akhirnya aku membuat untuk 'memanipulasikan' umur aku.. dan melihat respon dari mereka..


situasinya,


murid 1 : sir ikhram, umur sir ikhram berapa ??

guru : kenapa nak tau..??

murid 1 : saje..

guru : 40 tahun.. (hehehe.. gelak dalam hati )

murid 2 : eeiii... tuanya sir.. ayah saya lagi muda dari sir.. umur ayah saya baru 38.. (ini salah satu respon kanak-kanak yang suka bercerita tanpa perlu disoal )

guru : ooo.. (aku lihat dahi mereka berdua berkerut.. kuat juga kerutnya)... kenapa? mesti kamu tak percayakan?

murid 1 dan 2 : tak percaya apa sir?

guru : mesti kamu tak percaya.. sir lagi tua dari ayah kamu tapi nampak muda dari ayah kamu kan ??

murid 2 : betul ! Sir nampak lagi muda dari ayah saya.. muda sangat..

guru : hehehe... (bangga dalam hati.. tapi apalah sangat nak dibandingkan muda dengan lelaki berumur 38 tahun..?? hahaha..) itulah.. saya pun tak sangka, saya nampak muda.. (ceh!! )


murid 3 : kalau umo sir 40, sir mesti dah kawin kan ??

guru : (alamak !! soalan cepu cemas) belum lagi..

murid 4 : belum kawin lagi ??? (terkejut) kenapa sir tak kawin..?? kan umur dah 40 tahun..

guru : tak de sapa nak kat sir.. sir tak hensem..

murid 2 : tak la.. sir hensem.. (betulkah kanak-kanak ini sebenarnya jujur ??)

guru : hahaha.. (aku dah mula tergelak besar. Pandai anak murid aku memujuk aku.. macam faham2 je aku situasi aku.. )


murid 5 : sir, sir doa la banyak kat Allah.. nanti, mesti Allah akan bagi sir isteri yang baik2 untuk sir.. sebab sir baik dengan kami..

guru : amboi.. pandai la awak ni.. tapi nanti sir doakan yer..


murid 6 : sir, kalau ada orang yang nak beli, sir jangan la jual mahal sangat !! barulah sir boleh kawin..


guru : APA ??!!! dah, pergi tempat kamu semua... !!


Adakala, aku tak sangka semua ni keluar dari mulut budak-budak darjah 5.. tapi apa yang mereka usulkan tu ada kebenarannya.. Sikap keprihatinan mereka terhadap guru adakala membuat aku terharu, kebingungan, terkejut dan macam-macam..!! sikap ingin tahu mereka adakala diluar batas pemikiran kita.. ini pengaruh filem atau bahan bacaan yang terlalu terbuka informasinya.. atau, kanak-kanak hari ini terlalu reflektif pemikirannya..?? Entahlah..


dan soal jodoh itu terlalu rumit untuk dijangkakan.. apapun bertemu dengan seseorang yang tepat adalah sangat-sangat didambakan.. adakala seorang guru juga adalah manusia biasa.. perlu lalui kehidupan dengan tenang.. dan bergembiralah dengan orang-orang yang menghargai..


Dan bermula saat ini, aku adalah guru mereka yang berusia 40 tahun..

Selamat Berusaha !! hahaha...!!


p/s - seronok bertemu seseorang yang aku suka dan aku sayang ..

.

11 comments:

Nulia said...

erk?
ikhram 40 ke ??
hurm?
okay , dah mula konfius .....
btw , ikhram akan bertemu dengannya ... insya-Allah...
sabar ya ^_^

iKhRam said...

nulia: saya ni baru 23.. hehehe..

maicher said...

hahaha.
klaka la klentong anak murid pasal umur ni.
tak sabar nak wat camtuh gak nanti.

hohoho

::FAIZ FARISH:: said...

Sir tu jual mahal, nak yg Cantik je, tu la Tak Kawen lagi... (erk tetibe. hehehehehehe) Tapikan M

iKhRam said...

maicher : Kdang2 penipuan itu perlu bagi menenangkan hati semua pihak.. bayangkan anda cikgu belia berumur 23 tahun yang seringkali diintai2 murid2.. hahaha.. takke kes naya..?? hahaha

iKhRam said...

faiz farish : bukan memilih.. orang jer yg tak nak..

nora said...

Sir dah de ustazah ar (gosip bersama Melodi saat :p)

ENTRY HOT : Tak Boleh

iKhRam said...

nora : ustazah yang mana???

Azmer Lias said...

hehe
hnya mmpu tersenyum =) =)

sarah zulk said...

punyela mahal jualan nye.. sampai anak murid pun perasan kemahalan tu.. he3.. eh, mahal ke? =p

Nana Liyana said...

aHAHAHA xD lawak2 . x bleh blahh bile tnye pasal kawen