I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, March 28, 2011

Energy


Salam perpaduan..

Hari ini hari Isnin.. hari kelapangan untuk aku, memandangkan aku hanya mengajar kelas sains untuk Tahun 2 Budiman bagi satu masa yang memakan masa hampir 30 mInit lamanya. Mengajar darjah dua bukanlah semudah yang disangka.. Mengarah mereka, bukan seperti mengarah rakan2 sebaya.. hurm..!!


Namun, kelas ini ada tarikannya tersendiri.. Apa perasaan anda bila kehadiran anda disambut dengan baik.. dilaung2kan nama anda oleh murid-murid dari jauh lagi.. bila masuk ke kelas, masing2 berebut-rebut menunjukkan kerja rumah yang diberi minggu lepas.. dan ada yang tidak sabar2 menceritakan kepada saya apa yang mereka lakukan sepanjang cuti dua hari pada hujung minggu dan macam-macam.. hahaha.. !!

Itulah dunia kanak-kanak yang penuh dengan perhatian dan kasih sayang...

.

Apapun , aku masih lagi tidak boleh melupakan kejadian kelas sains bagi kelas Tahun 5 minggu lepas. Aku mengajar tajuk ENERGY..!!


Topic : How to use energy wisely ?

(Topic : Bagaimanakah menggunakan tenaga dengan berhemah)


Seperti biasa, mereka tidak faham apakah itu makna "berhemah"??

jadi, aku perlu terangkan semula..


(Berhemah = bijaksana)

soalan guru : Bagaimanakah menggunakan tenaga dengan bijaksana ?


jawapan murid :


murid 1 : menggunakan tenaga dengan berjimat - cermat.

murid 2 : tidak membazirkan tenaga dengan sesuka hati.

murid 3 : kitar semula.

murid 4 : menggunakan tenaga yang boleh diperbaharui.


semasa perbincangan sumbang saran berlaku, terdapat seorang murid sedang berbual.. aku tidak tunggu masa lagi.. aku ulang soalan aku yang sama kepada murid aku yang alpa tadi..



soalan guru : Bagaimakah kita menggunakan tenaga dengan bijaksana?

murid 5 : hurm.. (pandang ke kanan)... hurm... (tunduk ke lantai)....

guru : bagaimanakah caranya ? kalau kamu tak dapat jawab, awak

jangan keluar rehat !!

murid 5 : hurm... dengan menggunakan otak??


guru : APA ???!!!


murid 5 : betul lah cikgu, menggunakan tenaga dengan bijaksana, mestilah

guna otak.. barulah bijak ??

guru : grr......!!!!

Aku tak tau la sama ada aku yang salah mentafsir istilah atau anak murid aku yang terlalu bijak mentafsir konsep sains. Apapun kemahiran berfikir dia telah pun aku generatekan.. haha!!

.p/s - Kadang-kadang pelik, macam AZNIL HJ NAWAWI boleh sanggup melayan kanak2 lebih dari dia melayan diri dia sendiri??

.

4 comments:

Eazy Izzuddin said...

oh cikgu...
bersabar lah ea...
;)
budak2 mmg camtu
xD

afzan said...

macam-macam hal.
tapi bila kenang-kenang balik boleh hilangkan stress :)
aku, dia & lensa

::FAIZ FARISH:: said...

budak2 skang dah pandai... jawapan pun hebat2....

nora said...

bijak nye budak tu
tah2 adik angkat aku tu
lalallala ^^

ENTRY HOT : 2+1