I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, March 6, 2011

Jikalau Aku Punya Banyak Wang..


Hahaha..
Malam ini buat pertama kali aku nak lapangkan diri aku dari kerja2 yang selalu membelenggu diri aku. Bagus juga pihak sekolah mengambil buku rekod pengajaran guru pelatih pada hari jumaat dan mengembalikannya semula pada hari Isnin. Sekurang-kurangnya kerja pada hari Isnin sudah aku selesaikan terlebih dahulu. Alhamdulillah..
.
Untuk itu, bolehlah aku berehat-rehat malam ni setelah berhang-out dengan rakan-rakan sekelas di muara sungai di Sungai Burong, Balik Pulau petang tadi.. Apapun sepanjang petang hari ini aku sekadar menjengah ke blog-blog terbaik pilihan majalah In-Trend. Secara keseluruhan, blog-blog mereka sangat kreatif dan bermanfaat, namun tak kurang juga ada antara mereka mempamerkan kehidupan yang mewah yang cukup seronok untuk dirasai dan dinikmati..
Untuk itu, sejenak, aku berfikir.. apalah yang aku akan buat jikalau aku punya banyak wang ?? Apa yang pasti aku mahu wang dari hasil kerja keras aku sahaja, bukan hasil loteri mahupun menang cabutan bertuah.. ataupun peraduan-peraduan teka silang atau yang lain-lain..
.
(Tetiba kawan serumah pasang lagu 'Apo Nak Dikato' oleh Blues Gang.. layan !!)
Memang kene mood untuk menulis isu entry aku ni.
.
  • Aku mahu bercuti serata dunia, bermula dengan dalam negara, seterusnya ke Asia dan seterusnya aku mahu ke Turki. Sapa-sapa sahaja yang rapat dengan aku pasti tahu betapa aku terlalu ingin ke Turki. Teringat ketika berada dalam tingkatan 5, bagaimana Umairah bercerita betapa cantiknya Turki dan orang-orang di sana. Poskad dia dari Turki itu aku simpan, dan wajah masjid biru itu ingin sekali aku jejak realitinya.
  • Bolehkan, kalau aku nak bershopping ?? Aku teringin sekali membeli barangan jenama BONIA. Serius, biarpun nampak konvensional, tp itulah yang aku hajatkan dan menghabiskan sejumlah wang yang banyak untuk membeli pakaian kat butik TOPMAN.. hahaha..
  • Aku ingin membuka sebuah kedai makanan yang menjual makanan yang selalu dimasak oleh emak aku. Adakala, tindak-tanduk Linda Onn itu sangat baik dan secara tak langsung menjadi tauladan kepada aku untuk menghargai orang yang paling dekat dan kita sayangi. Disebabkan emak aku juga pandai masak nasi ayam, mungkin akan ada restaurant, Ikhram's mum chicken rice.. hahaha.. tapi itu tidak mustahil..!!
  • Perkara ini bakal mendapat tentangan hebat dari kedua-dua ibu bapa aku.. tapi, kalau aku punya banyak wang, inilah yang ingin aku buat.. Aku ingin membuka sebuah butik pakaian pengantin. Selalu saja berangan dengan classmate, Cik Nadiya Khalik untuk berkongsi modal memulakan perniagaan seperti itu.. aku tau itu adalah mustahil tapi itulah salah satu impian aku..!! Jeles jugak tengok Rizalman Ibrahim dengan usaha kerasnya..
  • Rumah.. aku tidak mahu yang besar. Akibat dipengaruhi oleh emak, aku sentiasa menyukai rumah setingkat dan mempunyai halaman yang luas. Serius, aku suka rumah Rizalman yang berwarna kelabu dan disinarkan lampu berlian yang cantik-cantik, serta dipenuhi cermin-cermin.. dalam sebuah rumah itu nanti, aku mahukan sebuah bilik yang mempunyai rak yang banyak serta mampu memenuhi buku-buku yang cantik-cantik corak kulitnya.. Besarnya rumah itu biarlah sederhana, cuma perisian rumah itu biarlah menjadikan aku gembira berada di rumah sendiri.
  • Berikanlah aku peluang, jikalau aku punya banyak wang untuk menghadiri sebuah konsert Dato Siti Nurhaliza untuk penontonnya seramai 17 orang iaitu, emak dan adik fatin, abah, iman, Afiq Ismail, Mak Tam, Didie, Mastura Masu dan pakwenya, Sarah dan Farhana, Cik Gadis Olrite,Nadiya Khalik, Lady Ana, Mr.Adam Hakim dan Amirul Syazmi dan mestilah aku. Belanjanya pasti mahal tapi aku kan punya banyak wang..?
  • Impian aku tetap sama, walau banyak mana pun wang, aku tetap mahukan kereta vios dan kalau boleh aku nak la blackberry sebiji.. cukup kagum dengan reka bentuknya walaupun ada gajet yang lebih canggih dan mahal dari itu.
  • Aku ingin membina sebuah klinik untuk rakyat berpendapatan rendah selain membina rumah perlindungan bagi kaum wanita yang didera dan kaum remaja yang mempunyai masalah peralihan fasa seperti bohsia dan sebagainya. Bagi aku golongan ini selalu sahaja kurang diberi perhatian oleh masyarakat.
  • Kalau Dato' siti dengan jenama produk kosmetiknya kerana sukakan warna, aku pula dengan jenama-jenama alat tulis yang begitu berkualiti dan mempunyai anatomi yang unik. Aku ingin dekat dengan masyarakat melalui ilmu. Semua itu bermula dari alat untuk menulis.. Akulah pengeraknya. Itulah gunanya punya duit yang banyak.
  • Aku ingin membina toko buku yang sangat tenang dan menyenangkan pembeli.
  • DAN perkara wajib untuk aku laburkan kehidupan aku kepada agama dan kedua ibu bapa biarlah menjadi rahsia.. Untuk perkara sebegitu, bukanlah pada anda untuk aku tuturkan. Itu bermula dari hati. Dan kesemua impian di atas adalah kekal sebagai impian... dan untuk itu aku perlu berusaha disamping memandang kepada diri.. mengukur baju perlu pada badan sendiri. Segala rezeki ALLAH aku syukuri sedalam-dalamnya.

Tamatlah sudah impian aku yang sedikit itu. Terlalu sukar memikirkan perkara mudah seperti ini, Jikalau aku punya banyak wang ?? Kenapa sukar, sebab aku adalah manusia sederhana yang tidak perlu punya banyak wang untuk rasa bahagia.. cukuplah apa adanya. Sukar menjawab bukanlah kerana mustahil tetapi dunia mewah itu bukan dunia aku dan atas sebab itu aku rasa begitu sukar sekali untuk meramalnya. Namun tiada yang mustahil dalam hidup ini.. Sederhana itu lebih sempurna..

.

p/s - serius susah nak fikir perkara sebegini... kui! kui! kui!

.

4 comments:

princess pisang said...

aku pn tringn nk g turki..jeles tgk gmbr adik aku kt sane..

konsert dato' siti?aku ok je kalo ko nk blnje..

bes kn kalo byk duit.. ^_^

Kimie Hashim said...

ewah-ewah, bosar hajat ekau jang..hehe..
ikhram, susah x jadi cikgu?
ish penang jauh beb, mmg payah ah ko..
eh nape ko sama ngan aku time bab rumah tu?haha..
sama ah, aku pun suka yang setingkat..

Nana Liyana said...

ewahhh . byk hajat nyee :D keje baik2 sudaah . rezeki sume keje Allah S.W.T :)

IMANSHAH said...

hurm wang bukan segalanya dik