I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 31, 2011

Telur Katak ??


salam..

hari ini aku mengajar kelas 2 Budiman untuk subjek Sains. Dan untuk pengajaran kelas ini, aku sudah bersedia untuk diselia sebenarnya, biarpun malam tadi kepala aku sangat sakit ditambah dengan waktu tidur yang tidak mencukupi.. Namun aku redha menyiapkan kesemua tugasan biarpun terpaksa melengkapkan segalanya pagi ini..

Alhamdulillah, aku gembira mengajar kelas pertengahan sebenarnya dari mengajar kelas yang depan-depan.. bagi aku cabaran sebenarnya adalah kepada kelas pertengahan seperti kelas 2 Budiman ini.. sekiranya mereka berminat dengan pengajaran aku, itu tandanya aku telah berjaya.. sekiranya mereka dapat memahami pengajaran aku dengan menjawab soalan aku dengan betul, itu tandanya objektif pengajaran aku telah berjaya..

Namun itu bukanlah kejayaan mutlak untuk sesuatu pengajaran.. kejayaan di atas itu tadi lebih memihak kepada guru.. aku tidak mahu menjadi terlalu mementingkan diri.. sebenarnya kejayaannya adalah dari respon murid-murid.. Semakin banyak murid-murid memberi respon, semakin berjayalah keberkesanan pengajaran seseorang guru itu..

Baiklah, semasa kelas sains itu tadi, anak murid aku ramai yang mengangkat tangan sewaktu aku memberi penerangan dan menjalankan aktiviti.. Ada dua sebab mereka mengangkat tangan. Pertama, mereka ingin bertanya soalan dan yang kedua, mereka ingin menceritakan sesuatu perkara yang melibatkan pengalaman hidup mereka yang ada kaitan dengan apa yang diajar.


Situasi


Year : 2 Budiman

Subject : Science

Topic : Animal - Identify baby animals look like their parents and do not look like their parents.


Guru : Baiklah murid-murid, kalau anak katak, masa dia kecil, rupa anak katak sama tak dengan ibu bapanya ??

Murid-murid : TIDAK !!!!!!!!!!!!!

Guru : bagus anak murid cikgu.. !! (guru akan menerangkan fasa pertumbuhan seekor katak dari telur ke katak dewasa) Baiklah murid-murid, tengok gambar yang pertama. Gambar apa tu?

Murid-murid : TELUR KATAK !!!!!!!!!!!!!!

Guru : bagus..!! katak bertelur kat mana ?? (guru menunjukkan gambar telur katak)

Murid-murid : DALAM AIR !!!!!!!!!!!!!

guru : bagus..!! pandai sungguh anak-anak murid cikgu hari ni .. kenapa yer ? (murid-murid kelihatan tersipu-sipu malu bila dipuji pandai. Walhal memang dah terbentang gambar telur katak dalam air. Siap aku warnakan gambar air tu dengan warna biru lagi)

(tetiba salah seorang anak murid aku mengangkat tangan)

Murid 1 : Sir Ikhram, kalau katak bertelur dalam air, nanti lintah makan telur katak.. macam mana ??

Guru : (alamak !! soalan diluar tajuk ni??) ooo.. bagus soalan kamu.. kamu tengok kat gambar tu, katak tu bertelur banyak ke sedikit??

Murid-murid : BANYAK !!!!!!!!!!!!!

Guru: katak bertelur banyak di dalam air.. kalau ada ramai musuh katak yang makan telur katak, seperti contoh lintah, telur katak takkan habis.. Contoh, lintah makan sebiji telur katak, telur katak ada beratus-ratus lagi.. habis tak telur katak, murid-murid ??

Murid-murid : TIDAK !!!!!!!!!!!

(guru kebingungan - lintah makan telur katak ker ??)

Murid 2 : Sir Ikhram, betul ke katak selalu bertelur kat air kolam ??

Murid 3 : bukanlah, katak bertelur kat dalam longkang.. aku selalu nampak kat rumah..

Guru : selalunya katak bertelur kat tempat air yang tenang... jadi kat kolam pun betul, kat longkang pun betul.. (kedua-dua murid-murid itu masih lagi dalam ketegangan antara mereka).

Salah seorang murid aku pula ingin bertanya soalan.. kali ini murid aku yang sangat pendiam mengangkat tangan. Aku pelik juga, dari raut wajahnya yang bekerut tu aku lihat dia seperti pelik sekali..

Murid 4 : Sir ikhram.. boleh ke manusia makan telur katak ??

Guru : (uwek !! jijiknya.. hehehe) tak boleh.. tak de manusia yang suka makan telur katak.. lagipun tak boleh makan telur katak.. !!

Murid 4 : boleh ke katak bertelur dalam air sirap ??

Guru : tak boleh.. mana boleh katak bertelur dalam air sirap..

Murid 4: kenapa ?

Guru : (kenapa ek ?? kenapa la soalan ko ni kompleks sangat ni..??) sebab air sirap manis.. telur katak kene bertelur kat air yang tawar...

Murid 4 : tapi ari tu saya nampak katak bertelur dalam air sirap ??

Guru : haaa??!!

Murid 4 : saya siap minum lagi dengan straw...

Guru : hai, cik abang oiii !! itu bukan telur katak.... itu biji selasih la.....!!!!


Buat suspen aku jer!! naseb baik aku pandai menjawab soalan2 pelik macam tu.. Tergelak guru pembimbing aku melihat kerenah mereka.. huh !! Lega.. markah pun boleh tahan.. hehehe!!


p/s - sakit kepala aku ni makin menjadi-jadi.. kenapa la agaknya..??


7 comments:

:: jula julie :: said...

adehh..biji selasih di kata kan telo katak..
hehehe

ZWAN SABRI said...

Tetiba terasa zwan di dalam kelas sains sir ikhram plak..HAHA



MySuaraBlog: Jam Tangan dan Lelaki

zazaw said...

kahkahkahkah
aku citer kat kengkawan aku
die org boleh gelak bantai bantai
wahaha

Anati Soki said...

sir ikhram!! kamu best la!!!!
hehehe
anat pbs haritu!! best giler!! pengalaman paling best dpt ganti kelas!! interaction dgn student is super best!!! enjoyinhg my self. !! sir ikhram!!!
knp sy bukak blog kamu.. ada malware?

sarah zulk said...

bagus ikhram! =)

afzan said...

kira sama dengan je la. bijik selasih kalau amati betul2 cam telur katak. haha!

cerita pasal biji selasih, tetiba teringat bulan puasa. apekah?
aku, dia & lensa

dAiEnG said...

hahahahahaha..klakarlah citer cekgu ikhram nih..humhh macam2 kan...