I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, March 13, 2011

Anak Emak Dah Besar


Salam..
Bila tengok muka Awal Ashaari tu dapat jadi cover majalah.. aku terasa seperti teringin jugak kot nak jadi model..?? hahaha.. Tapi apa nak buat.. muka tak de market la bro... jadi model kat anak-anak murid pun dah kira untung la tu.. ! hahaha... !!
.
Abaikan cerita aku nak jadi model tu.. sekarang bermula cerita sebagai seorang anak yang baru sahaja melangkah ke dunia kematangan usia.. Bagi aku, seorang lelaki yang matang adalah lelaki yang mampu mengawal kemarahan disamping boleh bersabar dan berfikir secara rasional dalam menyelesaikan masalah.. sapa yang setuju dengan aku bolehlah angkat tangan macam citer hantu kak limah yer? "kita bakor 3x".. hehehe..!!
.
Sebelum tidur ini, aku teringatkan pesanan emak yang seolah-olah memujuk hati anak lelaki sulungnya ini.. Pada waktu itu kami berdua sama-sama merenung bintang-bintang di halaman rumah.. dan waktu malam ketika itu, sungguh redup dan dingin sekali sama seperti redupnya hati aku mendengar nasihat emakku ini..

" Abang, bila hati kita memarahi seseorang itu.. jangan terburu-buru memarahi orang itu.. sebaliknya fikirkan setiap satu kebaikan yang telah dia buat untuk kita.."
.
Semakin usia aku meningkat, ditambah pula jarak dan waktu sering memisahkan kami berdua.. emak tidaklah segarang dulu dalam menangani aku.. setiap kali aku tersilap membuat perhitungan.. emak tidak lagi memarahi aku seperti dulu sebaliknya mengajak aku supaya berfikir, sama ada apa yang aku lakukan itu baik atau tidak..?? perlu atau tidak..??
.
Aku fikir emak sudah merasakan aku kini sudah mampu untuk membuat keputusan.. atau dengan kata lebih ringkasnya, mungkin emak fikir aku sudah besar kot ?? hahaha... mungkin yer, atau mungkin tidak... !! Aku pun tak pasti...

3 comments:

fara said...

seorang lelaki yang matang adalah lelaki yang mampu mengawal kemarahan. :)

maicher said...

\m/
(nie angkat tangan cam kak limah tuu)
yeah stuju stuju..

memang tak dinafikan.
bukan senang nak kawal kemarahan


ermm...
semakin dewasa kita, semakin berubah cara pemikiran kita.
saya dapat rasakan perubahan tu sbenanya sekarang.


sedar tak sedar
dah besa kita rupanya..

p/s:sesuai la kot am jadik model.hiksss

::FAIZ FARISH:: said...

stuju ngan maicher