I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 7, 2011

Durian ! Oh Durian !


Petang tu aku tidur dengan sangat nyenyak. Memang aku letih. Salah seorang kawan lelaki mengejutkan aku dan aku sedar. Rupa-rupanya nak ajak pegi makan durian. Aku yang mamai ni pun pergilah bersiap ala kadar. Basuh muka. Kumur listerine. Capai. Pakai mana dapat jer. Pakai topi utk tutup rambut yang kembang dan mengerbang.


Kami bertujuh dengan dua kereta jenis kancil pergi ke Pekan Balik Pulau, Penang. Kalau kat Pulau Mutiara ni, Balik Pulau ni umpama syurga durian. Mana-mana peminat durian yang hardcore, pasti dah lepas ke sini. Mencari durian yang bermacam2 jenis. Aku tak penah tau apa2 jenis durian. Apa yang aku tau, hanya makan durian saja. Kopek durian pun aku tak tau. Hahaha.


Kami ke rumah salah seorang pensyarah baru kami, Madam Mawar Marzuki yang merupakan kenalan baik classmate kami, cha zainol. Sampai2 jer, tak payah mata melilau cari buah durian. Sebab kesemua buah-buah durian sudah pun terlambak kat lantai beranda belakang rumah. Aku ni memang dah hilang akal rasanya. Semua tempat makan dan meja serta parang pun dah tersedia. Tinggal nak makan jer..


Aku fikir inilah pertama kali aku makan buah durian tanpa memikirkan berapa biji aku perlu makan. Sebab bilangan buah durian ni memang tak de penamatnya. Hahaha.. Aku makan dengan puas. Satu orang kopek, aku ambik ulasnya.. sekali buah dikopek, aku makan lagi..!! sampai tak larat wei..!!


Selepas tu pergi pulak mengait buah rambutan. Dan beberapa orang yang lain ikut madam Mawar utk beli ikan dan beberapa barang dapur utk makan malam. Makan malam kami sgt special. Air tangan lecture sendiri. Sangat sedap kari kepaal ikan tu. Aku makan bertambah.


Sebelum balik. Ambik lagi beberapa biji durian utk dikongsikan bersama kawan-kawan lain di hostel. Itupun tak habis-habis lagi durian kat rumah lecturer kami tu.. hahaha !! Rezeki Allah, memang takkan habis-habis kan??




Tq Madam.. 'Petang Durian' kita memang best la.. !!

.

p/s - Setelah petang itu, bila tengok gerai2 durian kat tepi jalan.. aku pandang mcm tu saje.. ! Ada semacam trauma pulak dengan durian.. makan terlalu byk kot hari tu.

.

47 comments:

Khairul Antasha said...

x mkn durian..

suka mkn buah rambutan..huihhh..kalo ada berbakol2 mmg asyik masyuk ngadap bakul rambutan tu..haihhh..

sygnya xda pokok rambutan sendiri...

Fezul Fadhley said...

minat durian tp xska sgt mkn.. sbb panas.. hahax

pembaris said...

housemate balut durian dengan daun pandan bawak dari kampung.katanya kereta tak bau sangat lepas tu.

Muhd Aizie said...

terliurr aku bro! dah laaa puasa hari ni!

Qamaruls said...

macam ni la kau dik.

mak kat kampung tu mengidam durian.
kou makan sorang2 jer.

ade pos bagi mak x??

delarocha said...

jangan demam pulak nanti, durian tu 'panas'

zazaw said...

peh sir
kau makan durian
mai pos ke melaka sikittt

cha zainol said...

aku lagi lah teruja. sebab aku risau tak cukup masa tu. sekali, hamek kau. makan lah sebanyak mana nak. alhamdulillah :)

Abang Stalker said...

gle la..durian byk wooo..madam mn ni?kem slm syg ckit kt dia.mn la thu dia plk ke nk jemput aku mkn durian.hahaha

princess pisang said...

nape la bdn aku gagah perkasa sgt ni?
waaa...

ZWAN SABRI said...

Alahai, bestnyeee..
tp zwan x suka durian..
bau pown x suka..
HAHA

Ain said...

bestnye makan duriannnnn

cik myrha said...

wahhhhhhhhh...manyak nye durian!..nk jugak.hehe

Siti Safiyyah said...

sebut durian terus teringat kat ikan patin masak tempoyak.. aisehh sebut lak malam2 camni.. lapo balik.. hahaha

EpoLįƒ¦siKunang2 said...

Baru sudah makan pulut durian. Kalau ada dusun, lagi sakanlah kot. :)


p/s : Thanks sebab selalu singgah kekunangpelangi. Terharu sikit. :)

Far8 budak baik said...

hahahaha kau pun tak tahu..
ape2 jenis durian..
makan jelahh kn..
hahahaha =p

amir aizat said...

waahh kempunan tgk!

KinosKoko said...

wok, x lama lagi nak balik penang...ko ada lagi ke kat sana?

demn...sangat menyelerakan duyan itu..

Hans said...

walawehhhhhhhhhhhhhhhh
heaven
hahahha
nasib aku baru mkan durian
n petang ni kakak aku bawa balik durian plak
hehehehe

Racun Serangga Terbaru - Hansect

aiman fanboy k-pop said...

bestnya makan durian.....setuju sangat dengat ayat ni..."rezeki dari allah memang tak prnah habis".....
kita sebagai hambanya yg tak reti bersyukur...tol x?

Sally said...

sementara masih muda ni..blasah je! mkn sampai pengsan..hehehh

iKhRam said...

Khairul Antasha : rambutan pun ada.. cuma kene panjatlah pokoknye.. sebab pengait tak de.. hahaha

mmg masyuk makan durian dgn rambutan.

iKhRam said...

Fezul Fadhely :suka sgt makan durian.. dan memang suka..

iKhRam said...

Pembaris : wow.. petua best.. tp kalau campur dua2 bau tu.. ok ker??

iKhRam said...

Mouhd Aizie : memang kene terliur.. sebab memang sedap durian tu.. tp bahaya kot kalau pose, berbuke dgn durian.. hahaha

iKhRam said...

Qamarul : mcm ni la.. bukan tanak share.. saje malas bg semua orang demam sebab makan durian..

apapun dah post kat mak sebiji..

iKhRam said...

delarocha : tak demam tp sakit kepala.. sebab tak cukup tido.. panas kot..??

iKhRam said...

zazaw : nak ker..??
tp tak leh pos.. sebab duri durian ni tajam.. hahaha

iKhRam said...

cha zainol : tak cukup apanyer.. berlebih kot..

terlebey sudah.. terima byk2 tau.. hahaha

iKhRam said...

Abg Stalker : memang byk.. nnt saya sampaikan salam die.. hurm... tp tak tentu la dpt ke tak duriannyer tu.. tp jgn risau.. masih ada byk lg..

iKhRam said...

princeds pisang : sgt gagah kan..?/ tak pe nak.. still ada cutting yg cantik dan mengiurkan.. hahaha

iKhRam said...

ZWANSABRI : rugi o kalau tak suke durian.. ahahahaha

hilang satu nikmat alam.. hahaha

iKhRam said...

Ain : best kan.. hahahha?? durian memang sedap..

iKhRam said...

cik myrha : memang byk.. memang petang tu kenyang.. durian sgt byk masa nie kat balik pulau..

iKhRam said...

Siti Safiyyah : hahaha.. ikan fatin masak tempoyak..?? orang pahang ker? temerloh ker?>?

sedap tu..

iKhRam said...

Epul si kunang2 : kalau ada dusun.. memangh tak jual la buah2 tu.. kita saja yg kejekan semua..

terharu jugak sebab singgah kembali..
tulisan yg baik mesti orang dtg singgah..

iKhRam said...

Far8 budak baik : jenis tu tak penting.. yg penting sedap.. setuju tak?

iKhRam said...

AMIRAIZAT : relax.. kalau dah memang rezeki, mesti merasa punya..

jd, jgn kempunan, kempunan , k?

iKhRam said...

Kinos Koko : mesti la ado wok..!!

memang sedap.. aku tak tipu ko nana.. sedap..!!!

iKhRam said...

Hans : naseb baek baru makan tu.. kalau tak..?? kempuanala jawabnyer,, hehehe

ada tak nama brand baru durian cap hans di pasaran?

iKhRam said...

aiman fanboy k-pop : memang sedap..

tu ayat sendiri tue.. hasil dari pemerhatian dan analogi sendiri .. hahaha

apapun saya setuju.. kdg2 kita tak dpt lari dari sifat lupa tue..

iKhRam said...

Sally : naseb baek muda kan.. tp masa kami bertujuh ni.. memang main belasah jer.. berlumba2..

naseb baik durian byk.. hahaha

sudeh said...

lamanyaa tak makann DURIan
auwmm dappnyaaa >.<

iKhRam said...

sudeh : kalau dah lama tak makan.. jom la kita g makan.. hahaha

ASaDa RyutaRo said...

banyak betul durian.. tengok gambar macam durian dari kebun lect tu je. masih berdaun2. mmg nikmat sungguh lah kawasan rumah ada kebun durian..

dah kenyang durian, mesti la pandang gitu je gerai2 durian. nafsu makan dah habis. hahaha..

iKhRam said...

Asada Ryutaro : memang banyak !! ni semua durian kat tanah lect saya..

leaps je makan dgn banyaknyer.. pandang gerai durian tepi jalan pun rasa cam tak rasa apa2..

mungkin akan trauma dgn durian.. hahaha...

cahsiji@Blog said...

yang lagi mau jual kebun sengon mau bagi info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon bagi yang suka bertani