I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, November 28, 2010

Berat Mata Memandang..

Salam..
Ada sesuatu yang berlaku pada keluarga aku secara tetiba.. rumah sunyi bagaikan ada yang kurang.. semalam aku kehilangan adik perempuan aku.. dan hari ini adik perempuan aku dikembalikan.. dan emak pula yang hilang di rumah ini... rumah ini tiada seri..

Sebenarnya, emak dan adik aku bergilir2 menunggu mak tam di wad hospital.. serangan penyakit SLE nya datang dgn tiba2.. seperti yang umum tau, penyakit SLE bukanlah calang2 jenis penyakit.. mungkin dalam lingkungan 10 000 orang atau lebih, hanya seorang yg menghidapinya.. Secara ringkas penyakit SLE adalah sejenis penyakit dimana antibodi menyerang organ2 di dalam badan..

Malam sebelum mak tam ditempatkan di dalam wad.. aku sempat menghabiskan 5 jam bersamanya yang takkan dapat aku lupakan dalam hidup selama aku hidup bersamanya..

Sejam yang pertama, mak tam singgah ke bilik untuk menumpang tidur di atas katil aku.. ye, aku faham, penyakitnya tidak membenarkan dia bertahan di permukaan yang keras.. jadi dalam tempoh sejam itu aku melayannya berbual.. dia hanya bercakap dengan keadaan terbaring.. namun bila bualan kami singgah ke bahagian 'sakit'.. aku sedar, mak tam aku sedang menanggung kesakitan.. Mak tam memang seorang yang tabah menghadapi sakit.. jarang sekali aku terdengar perkataan 'sakit' dari dia.. namun malam ni dia tuturkan..

"malam ni bahu mak tam sakit.. dua2 belah sakit..."

Sejam yg kedua, dari berbual.. kami menjadi senyap.. kemudian aku terdengar esak tangisan mak tam.. badannya menggigil bersama esakannya.. sepanjang tempoh sepuluh tahun mak tam menghidapi penyakitnnya itu, kali ini mak tam terang2an mengaduh sakitnya yang tidak pernah aku dengar sama sekali sebelum ini.. mak tam sudah tidak boleh lagi hanya terbaring statik.. sebaliknya dia mencuba untuk duduk, kemudian mengiring, kemudian terbaring dan begitulah seterusnya.. aku menjadi semakin resah bila die kerap kali menggunakan perkataan 'sakit'.. aku sedar.., masa ini mak tam mmg benar2 sakit.. kali ni mak tam meminta untuk aku gosokkan badannya.. aku gosok bahunya.. kedua2 bahunya.. ye.. sendi2 nya memang membengkak.. hujung bahunya membengkak dengan ketara, kedua2 siku terbonjol membengkak, lututnya juga... aku gosok2 bahagian2 sendinya tadi.. dan lehernya juga sakit.. masa ini aku hanya mampu memerhati dan menangis di dalam hati..

Baru aku faham, apa itu erti menangis di dalam hati.. aku merintih.. aku merayu.. jgnlah kesakitan ini berlarutan.. meminta supaya mak tam tidak sakit lagi... aku benar2 merasai tangisan aku di dalam hati.. aku mesti menjadi kuat.. kini belakang lehernya juga membengkak.. perkataan 'mak tam' itu beberapa kali terucap di hati bersama nama2 Allah.. aku menangis di dalam hati..

Sejam yang ketiga, tangisan mak tam makin jelas aku dengarkan.. aku menjadi lebih panik.. apalah yang boleh aku lakukan untuk mak tam.. melainkan menggosokkan badannya.. menyediakan air minumnya.. dan selebihnya mendengar dan melihat esakan mak tam.. kini mak tam mula menyatakan sakitnya yang kini menjalar sehingga ke tulang belakang.. jujur aku cakap, pada masa itu tiada siapa lagi yang mampu aku harapkan melainkan diri sendiri.. bila aku mahu mengejutkan mak dan sesiapa yang lain, mak tam menegah.. tidak mahu mengganggu yang lain, alasannya.. aku turutkan.. aku tabahkan hati melihat kesengsaraan dia.. dia kemudian baring.. tidak sampai beberapa ketika.. mak tam mulai sesak nafas... aku amat pasti, mak tam terlalu sukar bernafas sehingga terdengar kuat dengusan nafasannya.. kali ni tidak dpt tidak, aku kejutkan mak dan abah.. dan semua yang ada di rumah.. tolonglah aku hadapainya bersama2.. mak tam dah sesak nafas.. kali ini semuanya berkumpul di bilik aku..

Sejam yang keempat.. kami sekeluarga berikhtiar mengurangkan kesakitan mak tam.. terutama pak cik ku yang ku panggil 'ayah' sejak kecil.. mak tam akhirnya lega sedikit walaupun masih lagi berperang dengan penyakitnya..
Sejam yang kelima.. kesakitan mak tam bertambah serius.. dan kali ini sakitnya menyerang berganda2.. kami sekeluarga panik.. aku hanya mampu berselawat ke mukanya sambil memegang tangannya yang tidak mampu ditegakkan kerana sakit sendi.. waktu itu, aku rasakan air mata aku tidak mampu lagi aku bendung.. tertumpah rasanya..

kami akhirnya bersiap membawa mak tam ke hospital... tertera di jam pada waktu itu, menunjukkan 5.10 pagi...

1 comment:

sarah zulk said...

semoga mak tam ikhram cepat sembuh.. semoga laluan nya ke syurga nya mudah di akhirat nnt.. =)