I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, November 22, 2010

Hari 52 Aku Berfikir

Aku sebenarnya sibuk..
sibuk di luar dan di dalam diri aku..
ada masa aku jadi terlalu pemarah.. dan ada masa aku menjadi terlalu pemurah..
dan ada masa aku menjadi terlalu penyayang.. dan ada masa aku menjadi pencinta..
itulah aku yang pelbagai.. sgt variasi.. hahaha! wakaka (mampu lagi utk ketawa)

Dua tiga hari ini.. aku dihumbani berbagai-bagai tanggungjawab yang aku sendiri sanggupkan.. aku redha melaluinya kerana aku berpegang kepada prinsip.. ingin menjadi insan yang berguna kepada keluarga dan bangsa..aku tidak mahu menjadi insan yg dibenci oleh orang lain.. secara tak sedar.. hati aku menangis sendiri.. aku terasa aku memikul beban sendiri.. kerana terdapat ramai manusia yang bukan dilahirkan untuk memahami dan menghargai.. sedangkan cuti yang aku anggapkan indah.. memang betul2 diuji keindahannya.. bukan kepenatan yg aku rungutkan.. aku sudah biasa susah dan kesusahan itu mengajarkan aku...


Untuk hari ke 52 ini.. aku byk berfikir..
Memandangkan emak pun dah mula bercakap ala2 siam ini.. berulang2 kali sebenarnya.. aku tau dia mengajukkan aku.. dan abah pun turut sama.. aku telah pun faham ada sesuatu yang mereka ketahui tentang aku.. aku sedar bukan aku saja yang ada laptop.. byk sumber lain yang mereka boleh guna untuk mengintip gerak geri aku.. hahaha... aku diamkan saja.. dari tawa mereka berdua aku tahu terselit satu persatu perkara dalam benak mereka.. aku boleh menafsirkannya tp aku tak sanggup menterjemahkan di sini..

Aku berfikir lagi.. kali ini tentnag dia.. aku berbeza agama dengannya.. dptkah die menerima agama aku yang sememangnya bukan paksaan.. sedangkan iman aku sendiri umpama senipis kulit bawang yang dihiris2 strukturnya.. bangsanya bukannya datang dari keturunan aku.. mampukah aku menjejaki tatabudayanya yang sungguh asing dalam persekitaran aku.. bahasanya juga berlainan dengan bahasa aku yang ada masanya bertukar loghat dan jenis2nya... dan kini tiba-tiba saja soal darjat keluarga manjadi mainan akal.. kami umpama langit dan bumi.. bak kisah hindustan yang selalu menegakkan benang yang basah untuk melawan restu keluarga.. dan malangnya aku bukan seperti itu.. ayah dia pegawai atasan dan ibunya bekerja kerajaan.. dan ayahku pesara tentera dan emak entah berapa tahun lagi ingin kembali mengurus rumah sepenuh masa.. aku selesa dengan kehidupan aku.. dengan berbangga menjadi anak perwira bangsa dan negara.. segala keperluan aku selalunya tersedia mengikut tahap keupayaan abah.. tp mampukah dia menerimanya?

Aku harus berfikiran matang kali ini bukan hanya mengikut kata hati yang menurut nafsu.. dari usianya, dia baru saja memulakan langkah untuk mengembangkan prestasi kendiri manakala aku pula menghampiri ke bidang kerjaya.. semuanya memerlukan komitmen pada kesibukan masing2.. hari ini aku memahaminya.. sama seperti aku memahami kali pertama aku katakan yang aku ikhlas menyayangi dia.. tanpa status pun aku tetap menyayangi dia walaupun dalam diam..

Setelah dua hari aku mendiamkan diri menguruskan diri dan keluarga.. menyandang masalah sendiri.. aku tahu, aku mampu hidup tanpanya walaupun untuk melupakan dia adalah sangat2 sukar.. percayalah dalam hati ini tetap ada cinta..


p/s - barang yang sedikit kalau dikongsi semuanya merasa.. jangan hidup untuk diri sendiri.. kelak hati tidak disenangi...