I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 13, 2010

Menjadi Guru Itu Cita2 Saya


Gambar itu adalah sebahagian dari dunia aku semasa menjalani latihan perguruan.. Sejak kecil lagi aku sudah bercita-cita ingin menjadi guru.. kalau main cikgu2 dengan sepupu2 (masa kecik2 kat kampung dulu2 la).. aku akan pastikan aku akan menjadi cikgunya.. ntah apa yang aku ajar masa tu, aku pun tak tau.. yg aku tau pegang lidi sebatang dua kat tgn kanan.. dengan kendong beberapa biji buku kat tgn kiri.. kadang2 kapur tulis pun curi2 dari sekolah.. lepas tu bawak balik kmpung.. tulis kat dinding papan umah atuk konon2 papan hitam... lepas tu padam.. kalau kapur tulis takde.. buat la menulis kat dinding.. hahaha..

Sebenarnya, melihat kredibilitii guru2 semasa di sekolah rendah banyak mempengaruhi minat akan cita-cita aku.. ditambah pula usaha gigih cikgu aini, guru admath aku.. menjadikan semangat aku semakin berkobar2 mengejar cita2.. Aku mahu jadi guru seperti dia.. sanggup berkorban untuk anak bangsa.. ketegasan pn azlina di tingkatan 1 fitrah aku jadikan contoh.. dan selebihnya byk karakter dan gaya emak sewaktu mengajar aku masa kecik2 dulu, aku aplikasikan dalam mengajar serta mendidik murid2..

Menjadi cikgu menjadikan kita ini subjektif dan variasi.. kehidupan bergelumang dgn berbagai2 manusia dan bangsa.. dan ada masa sesuatu tindakan yang kita ambil itu, tak mampu kita tafsirkan mengapa dan bagaimana.. menjadi guru hari ini kena tabah dan bijak dalam menangai seribu satu masalah dan ragam..

Aku bersyukur memilih jalan ini.. kerana kerjaya ini sesuai dengan karakter dan kemampuan aku sebagai seorang manusia.. budaya mendidik, berkongsi dan menyampaikan selalu menjadi pegangan utk aku berjaya dalam profesion ini.. insyaallah.. hasilnya, mungkin kegembiraan dan kebahagiaan hidup itu bakal menjadi milik kita kelak.. amin.


p/s - ilmu yg tidak dimanfaatkan umpama pohon tak berbuah...


6 comments:

White purple roses said...

wow..bestnye dikelilingi bdk2 skolah.pengalaman yg bukan semue org dpt rasa.goodluck cikgu ikhram!haha :)

sarah zulk said...

cikgu... aku dah hbis m-test tadi jdi fenin2 la... and yang paling penting skali yang ko ckap pagi tu memang sebijik2 kluar.. hehe.. thank u sir!!! =D

princess pisang said...

thn dpn sethn je lg blaja...lps tu life kt skolh lak T__T

Tulip said...

hehehe
nak jadi guru yang disengani n disayang murid...
lalala

zacky ~786~ said...

whoaa~

Zaty Rosli said...

Seronoknye..happy je ngan student~..
Exited plak nak g latihan mengajar sem depan~..