I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 16, 2010

Gelagat Nak Balik Kampung


Nak citer dgn orang pun malu sebenarnya.. tp aku citer jugak la.. hahaha..

Kalau kat maktab ni, kawan2 seperjuangan semuanya dah tahu tentang habit pelik aku yang akan terlalu ghairah bila saat2 nak balik ke kampung.. hahaha..!! Selalunya seminggu nak balik kampung ni, mulut aku ni takkan berhenti2 menyebut nak balik kampung! nak balik kampung..!! Sampai kawan2 pun dah naik jemu.. ! hahaha... tu masa awal2 semester kat maktb dulu la... (skrg masih ada.. tp kurg la sket..)

Takkan ada orang yang akan balik ke kampung secepat aku.. lebih kurang mcm tu la.. kalau kuliah abis pukul 12.15 selalunya 1.15 aku dah masuk bas dah ke seremban.. mcm tu la betapa teruknya perangai aku sampai tak ingat dunia.. selalunya kuliah hari terakhir tu tak brapa ada dalam hati ni sampaikan ada masanya assigmnet yg perlu hantar hari tu pun aku boleh tunda hantar lepas cuti... sebab otak tak fokus.. ingat nak balik jer.. teruk kan??

Tapi semua tu boleh berubah mengikut kematangan usia... kalau dulu jarak antara penang dgn seremban, mungkin terlalu dekat aku rasa sehinggakan hampir dua minggu sekali aku akan pulang ke rumah.. namun habit pelik itu kemudian berkurangan sehinggalah sekarang.. aku hanya pulang jika perlu, mengikut cuti umum persekolahan.. lebih2 ada adik sama maktab ni lagi la.. lagilah kene balik jarang2.. kalau tak sapa nak support duit tiket.. ganda tu beb !!

Teringat peristiwa balik kampung yang adakala melucukan juga.. lebih2 lagi bila pulang ke kampung bersama kawan2 sekampung.. iaitu didie (mardia) dan amirul.. satu maktab tau kot perangai kami yang sama ni - suko balik kampung dan bawak baghang sobogandah (terlalu banyak barang).. masa tu klau orang nak kenal aku, Ikhram Ishak?? mesti dia akan ckp macam ni.. "Ala, ikhram yg slalu balik kampung tu...!!" hahaha.. wakaka....

Pernah dulu dari penang, aku perlu singgah ke butterwoth dengan feri dan naik bas dari sana ke hentian pudu, jalan kaki dari pudu ke central market... dan baru lah sampai ke seremban.. semua ni aku jalani dengan tabah sambil menggonggong lapan beg dengan satu luggage.. wow !! terpaksa naik bas milan yg sesak masa tu dengan pendatang tanpa izim.. mat bangla, indon, vietnam.. uwek!!! tui tui tui.. !! Bayangkan berjalan kaki dari pudu ke central market dengan semua beg2.. itulah cabaran terbesar aku.. dgn laluan sempit.. orang ramai.. tp orang kl semuanya buat hal sendiri kan? tp itu mudah bagi aku.. aku suka menyelesaikan masalah aku sendiri..

Apa je yg aku tak penah lalui.. bawak dua luggage, bawak jeruk 12 kg, naik ke jejantas komuter kl.. kemudian berpatah ke central market, kemudian naik jejantas semula.. ni kes balik raya.. sebab keliru dgn dua2 tempat yg penuh dgn manusia.. semua penah.. walaupun begitu balik kekampung dgn bas juga ada kenangannya tersendiri.. teringat bagaimana aku melamar bekas kekasih di dalam bas.... masa nak balik cuti kot perkara tu berlaku? hahaha...

Aku suka berada perjalanan di dalam bas.. sambil melayan lagu2 di mp3.. dan masa inilah byk aku gunakan untuk memuhasabah diri dan mengenang apa2 sahaja yang berlaku dalam diri.. waktu dalam bas ini aku berikan peluang utk bersama dgn diri sendiri.. kalau lagu gembira.. aku gembira.. kalau lagu sedey, aku bermuram je la.. dan waktu putus cinta itu.. di dalam bas inilah aku merintih.. sebab tu aku suka balik malam walaupun byk kemalangan terjadi pada waktu2 ini.. suasananya tenang dan tak siapa melihat apa yg kita fikirkan...

Walauapapun kenangannya.. sekurang2nya aku tak la penah menghadapi kenangan buruk seperti ada kawan aku seorang ni.. terpaksa menahan hajat besarnya dari seremban sampailah ke jambatan p.pinang.. memang lawak.. hahahaha!! kesian tgok muka die.. biru hijau muka dia pucat time tu !! paling teruk pun yg aku lalui.. terpaksa memindahkan barang yg banyak dari satu bas ke bas yg lain ketika di juru.. itulah masalah yg paling membebankan.. tp sekarang ni barang aku pun tak byk nak bawak balik dah.. dulu2 jer..

Sekarang dah sampai rumah.. inilah masanya aku nek merehatkan tubuh dan minda...
p/s - kau diam.. biarlah aku diam...

3 comments:

princess pisang said...

ble ko sebut bru aku tringat keghairahan ko ble nk blik kg..hahaha

ko smpai kul bpe ni?

iKhRam said...

pukul 4 pg td.. singgah ke dai mamak sampai umah pkul 5 pg.. hahaha

White purple roses said...

haha..bestnye balik kampung!
bye2 ikhram..selamat pulang ke kmpg halaman =)