I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, November 21, 2010

Perempuan & Wanita

Semalam aku terpegun melihat drama 'KARMA SALINA'.. hati lelaki aku meruntun pilu.. berbaur geram yang berlambak2.. kenapa seorang wanita bergelar ibu terpaksa menghadapi segala masalah anak2 dan rumahtangga seorang diri.. sedangkan rukun rumahtangga itu berkongsi segala2nya antara suami isteri.. tp fokus aku sebenarnya adalah mengenangkan nasib kaum wanita.. yang teraniya atas keruntuhan rumahtangga yang dipertahankan seorang diri.. mana lelaki yang bernama suami...

Aku lelaki..
tp hati dan mata ini tak tertelan melihat penderaan mental dan fizikal ini berlaku..

Aku lelaki..
dan aku fahami, betapa sukar menjadi seorang wanita.. jikalau semua hak2nya disekat...

Menjadi perempuan dan wanita sgt2 lah sukar.. aku teringat bagaimana khusyuknya aku mendengar ceramah tempoh hari.. menjadi wanita sentiasa menjadi perbualan orang ramai.. berkahwin muda menjadi umpatan orang, berkahwin lewat usia turut juga menjadi umpatan orang.. menjadi anak dara menjadi bahan ckp2 orang, menjadi janda menjadi fitnah orang.. tidak beranak jadi kejian orang, terlebih beranak juga menjadi cacian orang.. keje pegawai jadi dengkian orang, bekerja kilang jadi hinaan orang.. taat pada suami lurus bendul kata orang, bijak buat keputusan.. nusyuz pulak dikatakan.. jadi bagaimana??

Itu yang simple2..
Bagaimana dengan al-kisah yang lebih serius..
Didera.. dipukul sehingga patah anggota badan, dipijak2 perut isteri sehingga keguguran, badan isteri disiat2 dgn tali pinggang, dibakar dengan seterika, puntung rokok dan sebagainya.. wahai lelaki, dimana kekuatan kamu semua.. aku malu mendengar semua ini.. lelaki yang diberi oleh tuhan kekuatan bukan tujuan untuk menindas.. sebaliknya untuk melindungi.. Allah jadikan wanita itu dari tulang rusuk kiri kaum adam.. lelaki yang wajib meluruskan tulang yg bengkok itu.. jikalau terlalu kasar kesannya menjadi patah, andai terlalu lembut.. terus2an bengkoknya.. jadi pandai2lah lelaki dari kaum adam meluruskan dengan bijak memandangkan kita ini dibekalkan dengan 9 akal berbanding wanita..

Drama yang aku tonton itu sangat2 memberi kesan kepada aku.. bagaimana aku melihat seorang ibu yang tidak dipedulikan anak2.. menghadapi anak2 yang bermasalah seorang diri.. dengan suami yang panas baran.. mementingkan kerja... ada masa aku meyelami sendiri watak lakonan sofea jane.. melihatnya saja aku sudah merasa berat.. bagaimana la pula rasanya wanita2 di luar sana menghadapi masalah ini...

Lelaki...
Aku merayu kepada kamu sekalian..
Jalankanlah tanggungjawab dengan sebaik2nya.. carilah nafkah dari sumber yg halal.. itulah punca segala kebahagiaan keluarga.. biarlah harta secupak.. tp berolah segantang bahagia.. di dunia dan akhirat.. mengapa isteri yg kita cintai dulu telah menjadi kebenciaan kepada kita.. minta2 dijauhkan dari aku..

Dari drama ini.. aku menginsafi diri aku seadanya.. aku sememangnya ingin menjadi seorang yg dihormati bukan kerana keegoan aku.. tetapi kerana kasih sayang aku... pesan emak untuk menjadi manusia berguna akan aku ingat sampai bila2... berguna kepada keluarga dan bangsa..
Nasihat aku kepada wanita2, bijaklah dalam membuat keputusan.. sayangkan hidup anda dan orang2 tersayang bukan hanya menurut perintah membabi buta.. tp bijak dalam menjadi pengikut yg baik.. berdoalah supaya anda kaum wanita khususnya menjadi penasihat yg terbaik buat suami dan anak2... amin..


p/s - terfikir ingin menjadi sukarela bagi wanita2 yang mengalami masalah rumahtangga...

9 comments:

Lyn Sery said...

wah.
superb cara pemikiran kau
i loike.
p/s: aku harap kau dpt jd sukarelawan tu :)

iKhRam said...

insyallah kalau diizinkan tuhan.. amin.. aku kesiankan wanita2 du luar sana.. aku ada emak, ada adik perempuan.. aku tak sanggup membiarkan semua wanita jadi begitu..

semoga ada jalan..

~~faizatul akma~~ said...

wah..berhati sensitif dan romantis....mesti ank sulung kan??hu2x~~entri yg menarik..keep blogging..=)

iKhRam said...

yer anak sulung dari 3 beradik..

White purple roses said...

Good job..sgt2 suke entry ni.
=)

Qamarul said...

vote ikhram for the next election.. haha

sarah zulk said...

go ikhram go..!! keep up ur gud work.. bayak pengorbanan akan dituntut bila jadi sukarelawan nnt... kate org, menghadap org yang dibantu.. semoga ape yang dicita menjadi realiti.. =D

Safini Yamin said...

terbaek la ikram..
klu la semua laki pkr mcm 2..
algkh bgsnye..=)

iKhRam said...

itulah.. media massa perlu ketengahkan isu2 mcm ni kat tv.. supaya mndapat pengajaran.. melalui media la lelaki dapat memahami jiwa wanita..