I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, January 18, 2011

Collaborative Learning


Menuntut di inst perguruan
amat2 menggalakkan pembelajaran secara berkumpulan..
kebiasaannya jatuh bangun kita,
dikongsi sama-sama sendiridalam kumpulan..
namun masalah wujudnya 'penumpang'
sama ada berlesen mahupun tidak..
itu perkara biasa..
kalau dipandang dari segi negatif.. nampaknya memang negatif..
namun kalau difikirkan dari segi positif..
masih juga ada kebaikannya...
belajar hanya sekadar mendengar..
dari zero menjadi hero, bukan?
masih juga ada tuntutannya..
namun lebih banyak kita berkongsi..
lebih banyak jugaklah kita mengingati dan memahami..
..
dari pagi bersama-sama berjalan..
mengembara dari hostel ke perpustakaan..
mencari-cari buku-buku yang paling kita hajatkan..
dalam beribu buku yang tersusun, kita hanya cari tak lebih dari satu..
satu puluh buku, ye !!
hahaha..!!
dan petang datang menjelma..
taklimat APA Format telah berlangsung sama..
mencari ilmu secara koperatif.. memang menakjubkan..
kita sesama kumpulan kita..
beraksi hebat mengejar masa
dan ilmu yang tertebar di langit, kita hirup bersama..
dan faham bersama..
hubungan antara kita yang kebiasaannya terjalin
makin rapat..
makin akrab..

dari sikap sebegitu sebenarnya buat kita mendidik jiwa..
sentiasa berkongsi ilmu walau ada di mana2
yang sikit menjadi bukit
dan dari bukit ke puncak jaya..
.

p/s - hahaha.. akhir aktiviti , kumpulan aku dapat hadiah buku.. yey! yey! yey!.. dapat hadiah..!! bayangkan aku yang "tua' ni punyalah seronok dpt hadiah.. inikan budak2 sekolah.. hehehe..
.

14 comments:

sarah zulk said...

ps tu wat aku gelak.. hahaha..

Blog Eazy Izzuddin said...

haha...
suka p.s itu :P

smart tgk cikgu ikhram hehe
study dlm kumpulan lg besh

cha zainol said...

taley lupa kau teloncat loncat sambil gelak bunyi rahaha sebab dapat buku. ;p

Aleen Aiden said...

woah,mcm meriah je klas korang..hu3

Najeera Yahya said...

betul2 .... saya sokong ikhram....

Anonymous said...

walaupn kumpulan aku sume laki aku sorg je pompuan, tp sonok jgk b'kolaboratif ni..

p/s:aku dpt gak buku+pen..hepi giler kn..

Anati Soki said...

excited dpt buku.. heheeh kenyeh puas2.. hhhehehe

iKhRam said...

sarah zulk : ooo.. gelakkan aku yer.. senario itu telah membuktikan bahawa pelajar memang excited bila diberi ganjaran semasa belajar

iKhRam said...

eazy izzuddin : suke jugak ke ps saya tue.. alamatnya ramai yg suke perihal ganjaran nie.. hehehe

smart? nak jadi cikgu kena la smart biarpun kat dalam bilik hnya berkain pelikat diparas dada, bersinglet putih sahaja..

iKhRam said...

cha zainol : ahli kumpulan sendiri, takkan bley lupa kot !! saya ni kalau dah suka, tak ingat dunia kak cha oii.. hahaha..

yey yey yey dpt buku

iKhRam said...

aleen aiden : kelas kami sentiasa meriah.. cuma kelas ni digabungkan kedua-dua kelas.. kalau satu kelas pun meriah jugak..

iKhRam said...

Nulia.Nadyra : terima kasih kerana menyokong.. harap saya telah pun membuka idea anda..

iKhRam said...

princess pisang : tak pe kok ana.. kite buat kajian, belajar berkumpulan berlainan jantina lebih membantu.. walau kok ana seorang saja wanita, tp tetap dikategorikan sbg kumpulan berkepelbagaian gender.. hehehe..

untung la kok ana.. pensel pun dpt, buku pun dpt.. kngn bersama mktb

iKhRam said...

ANATO SOKI : mestilah excited.. dpt buku catatan mktb tue.. free lagi.. mestilah excited.. hehehe