I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, January 5, 2011

Mabuk Darat !!


Maafkan aku..
sewaktu menulis entry ini..
mabuk darat aku sentiasa ada untuk menghantui..
hari ini hari kedua aku melaluinya..
jalan ke Balik Pulau bak ular dipalu
benar2 'memusingkan' keseimbangan tubuh aku..
..
Bangun pagi..
dari zaman sekolah sampailah dah besar panjang..
kene bangun pagi hadiri perhimpunan pagi..
di sana.. kami semua akan dinasihatkan, diberi amaran, diberi pemberitahuan..
serta
dileterkan, dijerit2kan serta ditunjuk ajarkan..
berhimpun kami ramai2..
adalah untuk memeriahkan suasana maktab ini..
yang sentiasa menyelitkan sikap pendidik
berlandaskan disiplin dan tatatertib diri..
agar jati diri ini kuat dari luar dan dalam..
biarpun tetap dilayan umpama kanak2 di alam persekolahan..
kami redha dan kami gembira..
kerana majlis itu telah kami biasakan..
..
ilmu kaunseling hari ini..
membincangkan cara-cara
mengenali pelajar2 bermasalah untuk kami rujuk kepada kaunselor
kerana mereka lebih bertauliah..
tp sebagai guru biasa, kita juga perlu mengetahui ilmu kaunseling
agar masalah yang dibendung..
kita selesaikan awal2 dengan mudah
namun perbincangan kami tadi
diperbetulkan oleh pensyarah kami..
yang jujurnya kami kenali baru tadi..
bersemangatnya beliau tadi menghiburkan kami yang letih menelaah sehari-hari
..
petang menjelma..
urusan semalam selesai hari ini..
rumah sewa itu telah pun kami miliki
tidak terkira senangnya hati..
memikir menjadi guru desa sejati..
diceruk kawasan di balik sawah padi..
selamatlah hendaknya kesemuanya kami..
empat pemuda pertiwi..
selamat berbakti kembali..
insyaallah..
dengan izinNya
..


22 comments:

IMANSHAH said...

sawah belakang umah aku tu

Eazy Izzuddin said...

rumah atuk ak pun ada sawah...
tenang ja....
xD

sarah zulk said...

senang.. tanpa sepatah perkataan pun, tapi dengan gambar mampu menceritakan 101 perkara yang terjadi.. keep it up..!

princess pisang said...

bendang tu kt blik pulau ke?

maicher said...

eh, am dah kena posting kerh?

nub said...

aiyhh bendang mengijau naa..haha

iKhRam said...

IMANSHAH : ye ke..?? saya datang tumpang bergambar.. hahaha

iKhRam said...

eazy izzuddin : untunglah ada sawah.. leh main lumpur..

iKhRam said...

sarah zulk : terima kasih.. tetapi td terlalu cepat mengepos sehinggakan terlupa ayat2nyer.. hahaha

Reen Azreen said...

reen pon dok tepi sawah kt perlis nih....umh sewa keliling swh kn...kt n9 mane de sume nih...sume pengalaman kn chekgu...appreciate it...!

so,congrate dpt umh dah...n gud luck memulakan idop di luar kampus..

iKhRam said...

princess pisang : yer.. pemandangan sawah padi nan indah ini di balik pulau.. te

iKhRam said...

maicher : bukan posting.. tapi practikal yg ketiga... kali ni jauh dari maktb jadi kene duduk kat luar buat sementara waktu sepanjang praktikal..

iKhRam said...

nub : tak brape nak ijau... hahaha.. tp masih lg cantik pemandangannya kan??

iKhRam said...

reen azreen : yer.. kalau tak diberi peluang sebegini.. manakan dpt peluang utk hidup berdikari.. sgt mensyukurinya.. selain mendapat byk pengalaman.. saya pun dpt berkenalan dgnr amai orang..

tak sabar nak idup sebagai orang kampung selepas ini..

Nana Liyana said...

Hamboiii waktu assembly pn smpat lg ye m=snap gmbar . hehehe :P

iKhRam said...

Nana Liyana : mesti lah.. kalau sapa yg tak menari poco2 lepas ni.. abis la.. gamabr die kene tangkap dan dipamerkan kat dalam blog nie... hahaha

syrupmasin said...

ya Allah sawahhh..naseb dekat kedah banyak :P

iKhRam said...

syrupmasin : rupa2nya kat balik pulau pinang pun ada... hahaha !! best jugak melepak kat sini..

ZWAN SABRI said...

Haha.. Balik Pulau tempat yang paling mencabar kat Penang.. I guess.. HAHA

iKhRam said...

zwan sabri : sgt mencabar.. dengan kepala pening.. denagn jalan yg merbahaya..

tp life kat balik pulau best !!!

ANATI SOKI said...

T___T masuk ijzah dah manyak menda kena buat.. T___T next week dah mula induksi.. wuu..takut..

iKhRam said...

anati soki : relax.. tak de ape2 la.. semuanya akan ok.. kalau ada apa2 nak tnya.. bgtau la k?