I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, December 23, 2010

Dulu.. Aku Pernah...!!


Dalam proses menjadi seorang guru..
bukan semudah membaca nota dan menyalin di papan hitam..
bersusah ke hulu.. berenang ke tepian..
begitulah nasib aku..
yang suatu ketika dulu.. untuk menjadi seorang guru..
aku pernah berkostum sebegini... hahaha !!!
lagak bagai seorang tok batin moden.. yg tak punya cukup ilmu hutan..
tidak pandai mengembara.. apatah untuk berburu..
maafkan aku.. tidak sekuat itu semangat aku sebenarnya..
pada pandangan sebelah mata..
aku umpama seorang tok batin..
..
percayakah anda.. watak sebenar aku berkostum sebegini..
adalah merujuk kepada... serumpun RUMPUT !!
rumput yang bakal dimakan seekor belalang..
dalam topik Science Year 5 -FOOD CHAIN
pelik tp benar.. !!
ketawalah sekuat hati... yer !!
.
.
p/s - Belalang kat sebelah tu nama dia Zuliyana Hassan.. partner practikum yang pertama hingga ke 3 dan seterusnya.. seronok kita bekerja kan zulie.. hehehe
.

26 comments:

sarah zulk said...

mak aih.. kenyang belalang dapat mkn rumput tinggi cam galah nih.. hehe.. serius klaka.. hhahahaha...

iKhRam said...

sarah zulk : kenyang tak kenyang.. tercekit jugak la belalang tu.. hahaha..

Qamarul said...

hakalaaaa rumput ker... aku ingat kan ape laaa...

iKhRam said...

Qamarul : abg ingat adik abg soran ni jadi ape ek?

ZWAN SABRI said...

pekerjaan guru la yang paling mulia..
diharapkan encik ikhram berjaya melahirkan generasi2 yang Cemerlang Gemilang dan Terbilang..
Good Luck naa Cikgu Ikhram.. ;)

bantalijau said...

kesian jadi rumput lalu dipijak oleh manusia...oh~

ANATI SOKI said...

jadi guru perlu kreatif.. ehehehe

iKhRam said...

Zwan sabri : pekerjaan seorang guru sgt memberi kepuasan kepada sesiapa saja..

walaupun belum lagi sempat menjadi guru yg sebenar tempias keindahan menjadi guru itu sempat juga saya nikmati sket2..

menjadi guru hari ni bukan sekadar talk n chalk.. sebaliknya lebih dari itu.. teringat lagi bagaimana memakai topeng burung semata2 mahu mengajar tjuk ENERGY.. hahaha

semoga anak bangsa masa depan bakal menerima kehadiran saya dengan penuh redha.. sesungguhnya menjadi guru adalah pilihan yang terbaek yg pernah saya lakukan..

yang benar
ikhram

iKhRam said...

bantla hijau : menjadi rumput yg dipijak.. dipijak jasadnya.. bukan hatinya..

pengorbanan rumput yang rela dipijak ini kalau tidak disebarkan.. memang tiada yg tahu.. betapa pentingnya rumput..

bayangkan selain rumput sebagai bahan makanan.. rumput berperanan dalam menyeimbangkan ekosistem dunia.. menghindari dari berlaku tanah runtuh.. meningkatkan kadar fotosinthesis dan sebagainya..

tnpa rumput siapalah manusia.. ingatlah..

yang benar

iKhRam said...

anatii soki : guru hari inii adalah yang terbaik didikannya.. namun pengalaman itu hak milik guru2 kita dulu..

dunia kreatif ini perlu untuk memahami dunia kanak2 yang semakin hari semakin pintar iqnya.. unutk mengajar kanak.. ilmu kita yg tinggi perlu kita turunkan darjatnya.. jadi menjadi kreatif itu sgt2 perlu..

kreatif berfikir maka kreatif la kita mengahdapi kehidupan kita.. masalah pun boleh jadi hiburan...

yang benar

aqilah mohd ali said...

drop here.. makan rumput ? ngee~~
x pe2 , jum sy blnje (tagline kfc)

syrupmasin said...

haha..rumput ?? gile besar rumput..belalang nye kecik je :D

addyaholix said...

dibelakang seorang perdana menteri berdirinya seorang yang bergelar guru. tahniah!

NICK IRFAN said...

pelik je aku tgk ko pakai costum mcm tu... heheh

Eazy Izzuddin said...

biasalah nk jadi guru yg terbaek
sanggup jd apa xD
hik2

iKhRam said...

Aqilah mohd ali : nak blanja..?? jgn blanja rumput.. sebab manusia tak bley hadam rumput..
hahaha..

iKhRam said...

syrupmasin: rumput kene besar dari belalang.. sebab belalang kuat makan bilan musim tengkujuh nie.. hahaha.. ni untuk mnyeimbang ekosistem.. hahaha

iKhRam said...

addyaholix : mudah2an anak bangsa yang bakal dididik bakal menjadi pemimpin terkemuka di persada dunia suatu hari nanti.. doa2kanlah.. insyaallah.. terima kasih yer..

iKhRam said...

nick irfan : bukan anda seorang sahaja yg rasa pelik.. saya pun rasa mcm tu.. tukar watak la.. tanak jadi rumput.. nak jadi tok batin.. hahahaha

iKhRam said...

eazy izzuddin : semoga semanagt yang sanggup untuk berbuat apa2 ini berterusan sehingga luput jasad menjadi tanah.. amin..

ANATI SOKI said...

anat mcm tak brapa nk ready n percaya lg.. future nnti anat nk jadik cikgu. tak bergitu gemar pada budak2.. hehehe... isaw jugak

iKhRam said...

hahaha
usia itu bakal mematangkan diri..
selagi belum turun sekolah.. selagi itulah jiwa guru itu belum memutik..

percayalah
tanggungjawab itu akan lahir tatkala terpandangkan anak2 murid yang memandang anda dengan seribu pengharapan..
yang anda bakal merubah masa depannya

Dosh Saleem said...

wow,cikgu kreatif!

iKhRam said...

dosh saleem : keje guru hari ini.. kreatif itu satu tuntutan.. hahaha

ANATI SOKI said...

hehehe.. semua nya ada tahapnya kan.. hehehe... maybe satu hari nanti.. ready la. maybe anat tak ready sbb baru pra. ada lg 4tahun lg masa anat nk sediakan diri anat jadik cikgu. dalam masa 4tahun banyak lg perubahan n anjakan paradigma yang akan brlaku. insha-allah.. kalau kita dijalan yang betul, allah akan mmpermudahkan urusan kita. hehehe

iKhRam said...

anati soki : bagus.. macam tu lah...
jgn fikir yang bukan2.. menjadi cikgu adalah satu perkara yang indah..

percayalah..
buka hati dan buka minda..
semoga saya, anati dan kawan2 yang lain yang memilih profesion perguruan diberi kemudahan dalam menjalani cabaran di maktab dan dunia pekerjaan

amin..