I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, December 24, 2010

Muallaf

(sumber gambar dari internet)
.
MUALLAF
karya itu pernah menggemparkan hati aku..
jujur... aku tidak menontonnya..
kalau ada seribu satu yang menghalang... bagaimana untuk aku menontonnya..
cerita yang perlukan pertumpahan seribu pengorbanan
seribu pergolakan
itu yang aku tahu di dada akhbar..
senario yang sebenar filem itu.. aku sendiri tak pasti..
bolehkan dunia memberi aku peluang..
untuk aku menghayati karya pengkarya yang agung itu..
yang aku puja dalam diam..
jasadnya yang bersemadi bersama karya2nya itu..
pernah membungkam isi dunia.. mengungguli persada dunia..
hari ini karyanya itu diiktiraf.. oleh mereka yang arif tentang perfileman negara..
aku bersyukur..
aku gembira..
dan aku pasrah..
air mata ini masih ditakungan sehingga aku lepaskan untuk karyamu itu..
.
.
p/s -tahniah kepada sh. amani kerana memenangi anugerah pelakon wanita terbaik filem serta Allahyarham Yasmin Ahmad.. dalam ASK malam ini.. !!

27 comments:

sarah zulk said...

cerita beliau sangat berat dengan mesej walaupon dialog tak banyak.. kene tgok betul2 baru faham..

iKhRam said...

sarah zulk : anugerah ini sangat mengharukan aku.. karya bermutu itu kali ini diiktiraf.. betapa aku teringin melihat dia sendiri yang tampil menerima anugerah dan memberi ucapan..

tp kemampuan manusia kerdil seperti kita terbatas.. kerana allah lebih menyayangi insan seni seperti allahyarham

ANATI SOKI said...

anat tak penah g tgok cite nih.. best tak? dlm 5bintang kamu bg bape bitng?

iKhRam said...

sori miss nati.. saya yg peminat setia ni pun tak tgok lagi.. tp nak jugak bintang.. sebab dri trailer die cam gempak..

bley saya 5 bintang walaupun tak berkesempatan menontonnya.. kalau film ni dah anugerah.. dah tentu la baek punyer..

EL90 said...

nak tgk juga cerita ni..mana nk cari tataw cerita ni...

aie said...

walaupun yasmin sudah tiada, karya-karyanya akan terus mewarnai atmosfera kita...

Qamarul said...

anda telah di tag..!!

dayah SnoW Heuka said...

sume cerita2 dia mmg besh :)

afzan said...

cerita ni menang semalam kan? best ke cerita ni? ingatkan papadom bolehla ambil trofi. rupanya meleset

NICK IRFAN said...

xpnh tgk pun cte ni? bila di tayangkan?

zazaw said...

aku tk tgk punn lagii citer niii

aqilah mohd ali said...

ngee~ x sabr nak tengok..
jum beli..
ori ok...

iKhRam said...

EL 90 : tu la mcm mana nak cari citer nie..?? buntu..

iKhRam said...

aie : harimau mati meninggalkan belang.. manusia mati meninggalkan nama..

ingin sekali menjadi seperti allahyarham.. yang punya inspirasi yang begitu unik.. sehinggakan menggoyahkan hati sesiapa

dan mampu memupuk perpaduan tanpa suara lantang.. cuma diusik hati kita yang bykk lapis penghalang..

yang benar
ikhram

iKhRam said...

qamarul : terima kasih

tagged kali ni simple bunyinya.. tp ..

iKhRam said...

dayah snow heuka : semua ceritanya unik.. jalan ceritanya seperti jalan cerita kita.. begitu dekat dgn hati kita.. sangat dekat sampai hati kita berbisik.. ye itukah cerita aku..??

iKhRam said...

mr afzan : sebenarnya ikhram sendiri tak tengok lg filem muallaf tu.. tp mesti terbaek kan?? apapun papadom pun best jugak jalan citer..

sebenarnya kalau dah minatkan liyana jasmay.. mestilah cerita itu jadi best..

p/s - nak tgok muallaf.. hahaha

iKhRam said...

nick irfan : cerita ni klau tak silap dah ditayangkan pun.. cuma di malaysia tak dpt ditayangkan.. sebabnya saya seolah2 tau.. tp tak berani nak ckp..

iKhRam said...

zazaw : sama... sama2 kita tak tgok.. hahaha

harap ada la dijual cd citer ni memandangkan citer ni pun dah menang anugerah..

iKhRam said...

aqilah mohd ali : jom.. pastikan yg ori k?
sama membantu industri perfileman negara..

syrupmasin said...

film yasmin ahmad bestt ;)

iKhRam said...

syrupmasin : best sgt2 kan?? hahaha

nora said...

cerita ni a bit serius jugak ar

minat film yasmin ahmad, diff in a gud way =)

iKhRam said...

nora : cik nora.. mcm mana anda boleh menonton citer nie..?? bg la tau cara2nyer.. nak sangat tgok film nie..

Fxysche Nas said...

mcm penah tgk cerita ne..
krya arwah yasmin hamid (al-fatihah) kan..
mmg best..sgt byk msg dan lakonn nye sgt sgt nmpk sprti dunia realiti...

iKhRam said...

fxysche Nas : anda pun pernah menontonnya..
bagaimana ?

akubudakmuo said...

muallaf cerita yg betul2 berat..intepretasi yang digambarkan sungguh mendalam..setiap babak yang penuh makna...sapa yang tak faham mesti akan kata 'huh!!!hampeh!!'