I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, May 23, 2011

Field Trip !!



Kan semalam aku dapat sekotak macaron.. nak tau sapa bagi ?? tue ...!! (sambil jari telunjuk cucuk-cucuk skrin laptop..!!) ada gambar seorang perempuan kan kat atas..? itulah dia rupa cik cha zainol.. classmate merangkap kakak kat maktb nie..!! Mimpi ape ntah dia malam tadi.. tetiba pagi tafi dia mesej buat appointment dengan aku nak kuar.. nak mintak tolong aku ajarkan subjek action research..!! Kalau la dia tau,.. aku pun tak study gak !! hahaha..!!

Tapi selalunyer berjanji dengan aku ni.. memang susah aku nak tolak..!! 'very hard to say No !!' amboi cakap omputih pulak.. tp itulah aku..!! Jadi aku pun setuju la.. cepat-cepat aku habiskan baca note-note yang bersepah-sepah nie.. Satu lg cara pembelajaran aku.. aku seorang yang jenis menyalin.. baca apa2pun mesti nak salin !! Bagi aku, baca saja tidak cukup.. tak sampai kat otak!! Oleh itu terpaksa la aku salin.. tak kira la braper kali.., tp yg penting kene salin byk2 kali..!! Baru aku ingat ..!! sangat leceh..!! Tp apa boleh buat... Aku redha ! hahaha...

Kadang-kadang, pulun-pulun baca macam nak maut pun.. tapi terperap je kat bilik.. tak guna jugak !! Ada masa dengan study group macam ni banyak membantu.. apatah lagi di tempat awam yang tenang macam ni.. moodnya sangat2 membantu..!! Kira macam konsep input - output ! Kene seimbang.. banyak mana yang masuk dan banyak mana yang nak dikeluarkan... !! Tadi janji kat mesej nak suruh aku ajar.. memang petang tadi aku ajar cik cha zainol ni sesungguh2 hati.. aku jadi pensyarah subjek action research buat sementara waktu..!! hehehe..

Apa yang aku sedar.. bila aku baca, aku salin.. kemudian aku ceritakan semula.. itu lebih berkesan..! Aku rasa aku lebih faham apa yang aku baca tadi..!! Alhamdulillah, dpt pulak student yang baik.. yang mendengar ckp..(hehehe...) proses pembelajaran menjadi bertambah baik..!! Bukan tu jer.. keyakinan diri aku lebih tinggi untuk menghadapi paper nie..!!

Kalau ada masa.. ada kemudahan.. belajar kat tempat-tempat yang damai macam ni memang membantu.. serius aku tak tipu.. tadi aku belajar sambil menerangkan kat cik cha ni dengan sangat bermotivasi.. mood tenang jer..!! Dan lagi satu, kalau nak buat study group.. jgn ramai-ramai sgt.. nnt tak jadi study.. jadi ceramah politik pulak..!! dan pilihlah kawan2 yang memahami dan menghargai diri anda..

Jadi, Field trip hari ni memang best dan berkesan !!

.

p/s - tadi ada orang bising2.. paper education batch aku semuanyer lulus..!! betul ker?? hahaha.. yezza !!

.

12 comments:

ZWAN SABRI said...

Aiseyh, field trip kat mana nii? Queensbay ker Seagate?

sarah zulk said...

yes! salin n ulang balik tu mmg bekesan..

iKhRam said...

ZWANSABRI : hahaha.. depan qbay.. tak ramai orang.. tenang jer..

iKhRam said...

sarah zulk : bese buat ker? tp ni la budaya pembelajaran aku dari spm sampai la nak abis dah kat maktab nie..

zazaw said...

sama lah sama lah
lepas ingat mesti nak salin
baru confident masuk dewan

Mutiara Bernilai said...

cantik lah view kat situ..

:)

aha. mutiara pun slalu mcm tu,
ms nak final exam baru penin nak buat study grup,
tp act, study grup mmg sgt membantu,,sbb tu kot knapa islam suh kita buat ape2 dlm berjemaah kan?

gud luck okies!

^__^

Sandra Azwan said...

Study rajin2 yer..hehe

p/s: lOng sleeve top kuning cair tu nice!

iKhRam said...

zazaw ; ada jugak ke yg sama kaedah belajar.. hahaha.. bgus2..

iKhRam said...

Mutiara bernilai : terima kasih.. bila berjemaah ni buat kita rasa kuat kan/

iKhRam said...

AZWANSANDRA ; wow... apa rasa anda bila seorang designer memuji pakaian anda tu nice.. mesti rasa berbunga2 kan.. itulah yg aku rasa..

tq azwan sandra.. enjoy kenal u sebenarnya

cha zainol said...

kau mesti letak gambar kau cun.tapi aku sememeh. haish. TENGS adik :) opps. terima kasih cikgu =='

iKhRam said...

cha zainol: sama2 yer anak murid.. murid2 kene la muka sememeh.. mana leh lawan cikgu.. hahaha