I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, May 21, 2011

Sebelum Terlambat..


Bila pagi sudah tamat.. waktu petang-petang dalam pukul dua macam ni, aku buat keje gila pulak !! Pi cari pengunci puncher.. Benda alah hitam yg kecik-kecik tu.. !! Satu bilik aku keliling g cari.. sampai bawah katil pun aku selongkar.. Padahal kalau tak jumpa pun tak per.. bukan effect apapun.. tp tetap jugak aku nak cari.. nak cari sampai jumpa..!! Memang akhirnya aku jumpa ! Itupun kat bawah bantal.. !! aiyo.. memang kojo gilo la den ni ha !!

Tapi ada hikmah juga cari pengunci puncher tu..!! Sebab, lepas aku jumpa benda alah kecik tu, aku tertengok enset aku.. tertera nama FIKRI.. Aku teringat sesuatu.. dan aku terus dial no dia..

25 hb ni, dia nak g umrah; Maksudnya.. dia nak ke Mekah mengerjakan umrah!!

Aku kalau dengar kawan-kawan seusia aku nak mengerjakan umrah.. mesti aku rasa sedih.. bila dengar berita macam nie.. aku mesti pandang ke dalam diri aku semula.. Aku dah bersediakah dengan perkara-perkara macam nie?!! Jadi, oleh sebab itu perasaan aku berbaur-baur.. Ada perasaan bangga terhadap dia.. ada perasaan sedih.. dan ada perasaan cemburu?? yang itu aku tak pasti.. Pastinya, tak kot?? takkan orang nak g buat umrah, aku nak cemburu pulak.. merepek !!
Persoalan pokok.. kalau aku yang diberi peluang mengerjakan umrah ataupun haji, adakah aku dah bersedia ??

Sebelum terlupa dan terlambat.. lebih baik aku hubungi dia.. mohon maaf banyak2.. walaupun aku yakin dia akan memaafkan aku biarpun tanpa panggilan ni.. Aku tak anggaplah ia sekadar panggilan mohon maaf.. tp lebih kepada ingatan tulus ikhlas dan semangat persahabatan..!!

"Wak, sebelum saya terlupa.. mungkin awak pun sibuk.. dan saya pun ada byk perkara.. saya nak minta maaf kat awak awal2.. sebelum awak nak g umrah nie.." dia pun terkejut.. mungkin dia pun tak fikir aku call dia pasal tu.. !!

"Awak, saya doakan awak selamat pergi dan kembali "

-"... Insyaallah 2x.. ada jalannya !! (ala-ala Maher Zain )

Entahlah.. Aku sayangkan dia sebagaimana aku sayangkan diri aku sendiri.. dan memohon maaf dari dia serta mendoakan keselamatan pergi balik dia dari umrah tu dah macam menjadi satu tanggungjawab kepada aku rasanya.. Kami tak selalu jumpa, tapi aku tau ikatan itu ada..!! Erat dan kukuh..

Sebagai kawan malah sahabat pada aku - dia lucu.. dan dia alim..!! Dia kawan, adakala dia seorang bapa.. seorang ustaz.. seorang penyanyi.. seorang usop wilcha.. dan macam-macam dan adakala dialah umpama penghibur hati..!! Saat orang lain membuat aku kecewa atau bersedih.. dia yang mampu buat aku ketawa dengan sendirinya..!!

"Kalau nanti saya ditakdirkan tidak berjumpa awak lagi di dunia. kita bertemu saja di syurga, yer?"

"Hmmm.. awak tunggu saya k?"

Lepas tu aku tengok diri aku.. dengan boxer yg sangat pendek ni.. Hmm.. entahlah !! Fikri doakan saya banyak2 kat sana !! Saya nak jadi macam awak..!! Itulah silapnya aku.. berjaya mengikut acuan orang !! hahaha.. Tapi kalau diperhatikan, memang cam tu la gaya bahasa kami bila berbual.. sgt romantik kan?? hahaha.. jgn salah faham.. Dia lelaki warak yang alim dan menghiburkan!!

Pengajarannya, lebih baik buat ibadat masa usia masih muda ni..!! Teringat lima perkara sebelum lima perkara..!!
.
p/s - Aku jumpa IMUDA td kat Borders Queensbay Mall.. aku rasa dalam sepanjang hidup dia, mesti dia tak pernah jumpa peminat yang bengong cam aku.. !! Ops!! aku terlupa aku bakal cikgu.. hahaha !!
.

11 comments:

IMANSHAH said...

abg doakan kita akan sempat ke sana

Mutiara Bernilai said...

yup. selalu cemburu dan sayu melihat kwn2 sebaya yg dah p umrah..malah ade yg smpai berkali2 p..

hu. doa2 moga Allah jemput kita dtg ke rumahNYA..

mia Olive said...

insyaallah...suatu masa yg dijanjikan kita pasti tiba di sana ikhram..

Puan Kutu said...

aduh jiwangnya..Insyaallah suatu hari nti kita pun akan kesana

areteacar said...

wah! bakal cikgu eh.. hehe.. all the best!! :)

iKhRam said...

IMANSHAH: isnyaallah.. mudah2an

iKhRam said...

Mutiara Bernilai : ingatkan saya seorang saja yg berperasan mcm tu.. insyaallah kita akan dijemputNya..

iKhRam said...

MiaOlive : insyaallah.. mudah2an ye kak !!

iKhRam said...

Puan kutu: mudah2an.. insyaallah kita akan ke sana juga.. yer?

iKhRam said...

areteacar: nice nickname.. ye saya ni bakal cikgu.. insyaallah.. tq!

afzan said...

yup masanya pasti tiba. dun worry :)